- Innlandet må bli mer synlig nasjonalt

Innlandet skal stå med store bokstaver i bevisstheten til våre fremste folkevalgte på Stortinget og i regjering.

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen på talerstolen - Klikk for stort bildeFylkesordfører Even Aleksander Hagen Marit Thobiassen Strande Det sa fylkesordfører Even Aleksander Hagen i fylkestinget onsdag.

Hvert år holder fylkesordføreren en tale i forkant av at fylkestinget begynner arbeidet med neste fylkesbudsjett. Nå starter de jobben med fylkesbudsjettet for perioden 2024-2027.

Én felles stemme

- Vi må jobbe systematisk for å øke kunnskapen om fylket vårt, og jeg mener vi er i gang. Samarbeid er avgjørende viktig, og vi har derfor etablert regionalt partnerskap for å samkjøre regionale aktører og sørge for at vi snakker med én felles stemme, sa han.

Han nevnte både Agenda Innlandet-konferansen der flere sentrale politikere var med og fylkesutvalgsmøte i Oslo, der politikerne fikk møte både ministere og statssekretærer som to eksempler på hva som er blitt gjort siste året for å sette Innlandet på kartet.

Bioøkonomi

Mange har jobbet målrettet for at Innlandet skal ta en nasjonal posisjon innenfor bioøkonomien.

6. juni lanserte vi Innlandsporteføljen der fylkeskommunen i samarbeid med Statsforvalteren i Innlandet og Innovasjon Norge Innlandet skal løfte fram grønne innovasjonsprosjekter som har størst mulighet til å lykkes med eksport og verdiskaping.

- Fagfolkene mener det er potensial for 5400 nye arbeidsplasser og økt verdiskaping på over 15 milliarder kroner, sa Hagen.

Han trakk også fram etableringen av den nasjonale satsingen Bionova i Brumunddal.

- Det er en konkret annerkjennelse av at våre kompetansemiljøer er viktige for at Norge skal lykkes med overgangen til sirkulær økonomi. For det er mange som snakker om det grønne skiftet, men i Innlandet gjør vi det i praksis.

Krig, kraft og klima

Fylkestinget behandler to regionale planer i juni: Regional plan for klima, energi og miljø og Regional plan for samfunnstryggleik.

- Nå i dette fylkestinget vedtar vi de to siste planene og fullfører jobben vi startet på. Vi traff godt. Det er noen ting alle er opptatt av nå, og det er krig, kraft, klima. Det var framsynt at det var disse tre planene vi bestemte oss for å lage før pandemi, før krig i Europa, før strømkrise og dyrtid, sa Hagen.

Den siste planen han henviser til er Regional plan for det inkluderende Innlandet, som ble vedtatt i februar.

Siste fylkesordførers tale

Hagen ble også litt personlig i det som er hans foreløpige siste fylkesordførers tale. Han stiller som kjent ikke til valg til høsten, men han har hatt en lang karriere i fylkeskommunen. Som 15-åring ble han med i Ungdommens fylkesting, og da han var 19 år, ble han valgt inn i fylkestinget.

- Hele mitt voksne liv har jeg hatt et nært og kjært forhold til fylkeskommunen. Jeg kommer til å savne dere, men jeg har hørt at det også finnes et liv utenfor fylkeskommunen.

Les hele talen (PDF, 214 kB)

Se talen i nett-tv

Les sakspapirene til budsjettsaken PS 30/2023