Gir penger til inkludering, idrett, musikk og vilttiltak

Fylkesutvalget anbefaler også at en søknad fra Mjøsmuseet skal vurderes når de justerer budsjettet for 2024.

Norske pengesedler - Klikk for stort bilde Mostphotos

Mjøsmuseet søker om 5,1 millioner kroner til å bygge om Gjøvikhallen til et moderne museumssenter for Gjøvik og Toten. I Gjøvikhallen vil Mjøsmuseet kunne tilby utstillinger og aktivitet for publikum gjennom hele året, noe de ikke har anledning til i dag.

Museet har tidligere fått avslag på søknaden. Nå anbefaler fylkesutvalget at politikerne vurderer den på nytt, både i forbindelse med justeringen av budsjett 2024 til våren og arbeidet med økonomiplan 2025-2028.

Politikerne mener at planene for et museumssenter sentralt i Gjøvik er gode.

Les sakspapirene PS 33/2024

Mulighetens arena

Beitostølen Helsesportsenter får 300 000 kroner for å utvikle prosjektet Mulighetenes arena. Dette skal være en nasjonal arena som skal bidra til aktivitet og deltakelse for alle.

Prosjektet har også som mål at Ridderrennet og Ridderuka både skal bli mer relevant og attraktiv. Mulighetens arena kobles til den årlige Ridderuka på Beitostølen i mars. I 2024 blir Ridderrennet arrangert for 60. gang.

Pengene fra fylkeskommunen skal konkret brukes på å gjennomføre kick off for prosjektet i forbindelse med Ridderuka 2024, deltakelse på Arendalsuka og planlegging av Mulighetenes arena i 2025.

Les sakspapirene PS 30/2024

NM på ski

Søre Ål idrettslag får 350 000 kroner til å arrangere NM på ski i slutten av mars.

Det er fem grener utøverne skal konkurrere i: langrenn del to, hopp i stor og liten bakke, kombinert, telemark sprintparallell og randonee sprint.

Politikerne mener et stort arrangement som NM har stor betydning for Innlandet, både som en attraktiv region for arrangementer og som bidragsyter til et levende lokalsamfunn.

Pengene fra fylkeskommunen skal brukes til administrasjon av frivillige og klima- og miljøtiltak.

Les sakspapirene PS 28/2024

Musikkfestival

Main Street Music Festival får 135 000 kroner. Musikkfestivalen skal arrangeres på Lillehammer i juni.

Arrangøren vil ha et nært samarbeid med musikkmiljøene i Innlandet. Hovedarrangementet vil legges til området i og utenfor Kulturhuset Banken. Det skal også være arrangementer for unge talenter rundt i byen. Til sammen vil over 100 musikere være engasjert i løpet av disse dagene.

Les sakspapirene PS 29/2024

Tilskudd til vilttiltak

Det er fylkeskommunens ansvar å fordele et årlig statlig tilskudd til viltformål. I år er potten på 1,4 millioner kroner. 17 søkere får til sammen 1,304 millioner kroner. Pengene som er til overs, kan enten fordeles administrativt eller settes av til fylkeskommunalt viltfond.

Tilskudd til viltformål skal blant annet brukes på tiltak som gir bedre kunnskap om arter og bestander.

Disse får tilskudd

Vilttiltak 2024
Søker Tiltak Tildeling i kroner
Dokkadeltet Nasjonale Våtmarkssenter AS Kartlegging av svartandtrekk 60 400