Vurderer ny jernbaneundergang på Tynset

Undergangen på fylkesveg 30 er for lav og kan bli skiftet ut. Fylkeskommunen har vurdert flere mulige måter å gjøre det på.

Fylkesveg under en jernbane, skilt med 3,9 meter høydebegrensing for kjøretøy - Klikk for stort bildeJernbaneundergangen på Tynset er lav og mangler tilbud til gående og syklende. Kjetil Strømshoved

Rapporten fra mulighetsstudien som fylkeskommunen har laget, blir nå sendt til de viktigste samarbeidspartnerne for uttalelse.

Lav høyde, bratt veg

Jernbaneundergangen på fylkesveg 30 Ringgata i Tynset sentrum kan bare brukes av kjøretøy som er inntil 3,6 meter høye. Det internasjonale kravet til frihøyde for tunge kjøretøy er 4,9 meter.

Dette betyr at de største kjøretøyene må kjøre av fylkesveg 30 og bruke en jernbaneovergang i Brugata i sentrum. Denne overgangen er farligere å bruke, med tanke på togtrafikken.

I tillegg er stigningen fra dagens jernbaneundergang og videre fram til rundkjøringa i krysset med fylkesveg 2222 på hele åtte prosent. Det betyr bratt veg, som kan by på problemer om vinteren. 

Vært ønsket lenge

Undergangen på fylkesveg 30 har vært sett på som et problem i mange år. Et utbedringsprosjekt lå inne i tidligere Hedmark fylkeskommunes handlingsprogram for fylkesvegene i perioden 2018 – 2021. Det ble utsatt fordi prosjektet ble for dyrt.

Siden 2023 har Innlandet fylkeskommune sett på andre og rimeligere løsninger enn den som lå til grunn for det tidligere handlingsprogrammet i Hedmark. I oktober i 2024 vedtok fylkestinget å lage en forenklet mulighetsstudie for ny jernbaneundergang på Tynset.

Tynset kommune har prioritert utbedring av jernbaneundergangen på topp i sitt innspill til nytt investeringsprogram for fylkesvegene i perioden 2020 - 2029.

Mye å ta hensyn til

Ei prosjektgruppe har sett på åtte mulige måter å løse problemene med den lave undergangen på Tynset på. Etter å ha vurdert fordeler og ulemper ved de åtte ulike løsningene, har fylkeskommunens prosjektgruppe gått videre med tre forslag, som er beskrevet og kostnadsberegnet i rapporten.

Målet er å lage en løsning som gjør at all tungtransport kan bruke jernbaneundergangen hele året. Dette er viktig for samfunnssikkerhet og beredskap. Fylkesveg 30 er blant annet omkjøringsveg når riksveg 3 er stengt.

Det er også et mål at fotgjengere og syklister skal kunne ferdes trygt gjennom undergangen.

Samtidig skal utviklinga av Tynset som tettsted, med sitt lokale næringsliv, komme så bra ut av en ny løsning som mulig.

Tre alternativ

Det ene alternativet, kalt alternativ 2 i rapporten, innebærer ny undergang i dagens vegtrasé. Ringvegen må senkes ca. en halv meter på en 450 meter lang strekning. Frihøyden kan bli ca. 4,9 meter, men stigningen vil fortsatt være på 8,5 prosent. Dette vil koste anslagsvis 215 millioner kroner.

Alternativ 4 B plasserer undergangen litt annerledes, vinkelrett på fylkesveg 30. Det blir nødvendig å bygge ei ny rundkjøring litt øst for dagens rundkjøring i krysset med Parkvegen. Stigningen blir på seks prosent. Dette blir sett på som den beste løsningen av prosjektgruppa. Den er beregnet til å koste ca. 230 millioner kroner.

I det tredje alternativet, kalt 4 E, blir undergangen mer skråstilt enn med dagens løsning. Den vil få en stigning på ca. 6,5 prosent. Dette blir den dyreste løsningen og er grovt beregnet til over 250 millioner kroner.  

Venter på innspill

På møtet den 21. mai vedtok samferdselsutvalget å sende rapporten til de mest berørte, det vil si Tynset kommune, Bane NOR, Statens vegvesen, Norges Lastebileier-Forbund og næringsforeningen i Tynset for innspill og kommentarer. Fylkeskommunen ønsker innspill innen 1. september.

Når de mest berørte har fått uttale seg til fylkeskommunen, vil prosjektet bli avklart i forbindelse med det nye handlingsprogrammet for fylkesvegene fra 2026. Det skal vedtas av fylkestinget i oktober. 

Les papirene til sak PS 13/2025 her.