Vil jobbe sammen med fylkeskommunen

Hovedutvalg for utdanning ble onsdag orientert om arbeidslivets behov i framtida av sjefene i LO og NHO.

Jon Kristiansen, Hans Kristian Enge, Joakim Ekseth og Iver Erling Støen - Klikk for stort bildeJon Kristiansen, regiondirektør NHO Innlandet, Hans Kristian Enge, nestleder hovedutvalg for utdanning, Joakim Ekseth, leder hovedutvalg for utdanning og Iver Erling Støen, regionleder LO i Innlandet mener arbeidet med ny skole- og tilbudsstruktur er viktig og at dette er noe fylkeskommunen og partene i arbeidslivet skal få til sammen. Marit Thobiassen Strande

Bakgrunnen for orienteringen var blant annet det pågående arbeidet med framtidig skole- og tilbudsstruktur i Innlandet.

– Det er et stort ansvar som hviler på deres skuldre, men børa blir lettere å bære når vi gjør det sammen, sa regiondirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet.

Hva er viktig for næringslivet?

Sammen med regionleder i LO Innlandet Iver Erling Støen, orienterte Kristiansen hovedutvalget om hva som blir viktig for næringslivet i denne prosessen.

– Vi er ikke opptatt av hvor mange skoler det skal. være. Det som er viktig, er at vi får en stor vifte med søkbare tilbud i hver region, sa Støen.

Begge er blant annet opptatt av at det blir fleksible ordninger som gagner både elevene og bedriftene.

– Det er for eksempel ikke utenkelig at man kan flytte noe av undervisningen fra skolen og inn i fabrikken, sa Støen.

Høring fra mai

Både Kristiansen og Støen er enige om at det blir lettere å mene mer om dette når de har noe håndfast å forholde seg til.

– Vi skjønner at det må gjøres noe med skolestrukturen. Vi skal snakke mye med mange bedrifter for å få gode innspill. Vi skal også bidra til at bedriftene forstår at det blir endringer, sa Kristiansen.

Forslag til ny skole- og tilbudsstruktur sendes på høring etter behandling i fylkesutvalget 30. april.

– Vi skal være med på denne reisen med dere. Dette skal vi få til i fellesskap, sa Kristiansen.