Vil ikke ha bompenger på sideveg

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen vil ikke at nye E6 forbi Lillehammer skal føre til utgifter for lokalbefolkningen.

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen foran skilt med logoen til Innlandet fylkeskommune  - Klikk for stort bilde Innlandet fylkeskommune I et brev til samferdselsdepartementet skriver han at kostnadsøkninger på store riksvegprosjekter som dette ikke kan dyttes over på lokalbefolkningen ved å finansiere miljøforbedrende tiltak i tilknytning til Lågendelta naturreservat med bompenger på sidevegnettet.

Ute på høring

Brevet blir sendt i forbindelse med at Nye Veiers forslag til miljøforberedende tiltak knyttet til bygging av ny E6 er ute på høring.

Hagen skriver at siden fylkeskommunen ikke har mottatt høringsbrev og heller ikke har blitt involvert i drøftingen av de foreslåtte tiltakene, sender han brev til departementet på vegne av fylkeskommunen på eget initiativ.

Forutsetter finansiering som planlagt

Han skriver også at han forutsetter at finansiering av E6 Moelv – Øyer skjer som planlagt og at det ikke innføres bompenger på lokalveg (dagens E6) som følge av merkostnader i prosjektet.

Fylkesordføreren er fornøyd med avklaringen på at nye E6 kan bygges gjennom naturreservatet.

Les hele brevet (PDF, 20 kB)