Fylkesveg 2364 Nylinna i Østre Toten før den ble rustet opp gjennom utbedringsprogrammet i 2022 - 2023..
Kari Hermanrud
Fylkestinget vedtok også å bruke 57 millioner kroner satt av i utbedringsprogrammet til å finansiere akutte tiltak på fylkesvegene i år.
Dette skyldes at en stor del av vegnettet fikk teleskader og andre skader relatert til vær og klima etter siste vinter.
700 millioner over fire år
I handlingsprogrammet for fylkesveger i perioden 2022–2025, som fylkestinget vedtok i oktober i 2021, ble det satt av 700 millioner kroner til et utbedringsprogram, som skal gjennomføres over fire år.
Pengene ble ikke øremerket konkrete prosjekt, da fylkestinget vedtok hele handlingsprogrammet for fylkesvegene på totalt 1,9 milliarder kroner. Utbedringsprogrammet skal brukes fleksibelt for å fange opp vegstrekninger der det oppstår behov for umiddelbare tiltak, som kan gjennomføres uten langvarig planlegging av tiltakene.
Stor prisvekst
Etter at fylkestinget vedtok utbedringsprogrammet, har prisene i bygge- og anleggsbransjen økt kraftig. Et eksempel på dette er prisen på årets asfaltkontrakter, som ligger 30 prosent over prisnivået i fjor.
Foreløpige beregninger viser at utgiftene til drift av fylkesvegene i Innlandet vil øke med 166 millioner kroner fra 2021 til 2023. Dette er en økning på over 40 prosent.
Bekymrede politikere
- Det er stor bekymring for dårlige fylkesveger rundt om i kommunene. Midlene strekker ikke til. Jeg håper fylkespolitikerne som skal jobbe med samferdsel i neste fylkestingsperiode får mer penger å forvalte enn vi har hatt, sa Haldor Ødegård (Sp) i debatten.
Ødegård, som sitter i hovedutvalg for samferdsel, mente likevel at fylkeskommunen har fått til mye, sett i forhold til økonomien, i denne fireårsperioden.
- Handlingsprogrammet er det mest sentrale dokumentet vi har i samferdselsutvalget. Når kostnadene øker, blir det vanskeligere å prioritere tiltak. Vi må ta det som haster mest, sa Joakim Ekseth (H).
Ingen skjematisk fordeling
Mona Cicilie Stormoen (Ap) startet sitt innlegg i fylkestinget med et bibelsitat, om at den som øker sin kunnskap, øker sin smerte. Hun er opptatt av at penger til tiltak blir fordelt over hele fylket.
- Jeg reagerte på at 20 av 28 tiltak i utbedringsprogrammet skal utføres i Oppland. Nå vet jeg mer om årsakene til det. Tilstanden på vegene i den vestlige delen av Innlandet er verre enn i øst. Dette skyldes blant annet topografien.
- Nå vet jeg at det blir gjort mye godt arbeid på hele fylkesvegnettet vårt. Arbeidet skjer i mindre skala, uten at tiltakene krever politisk behandling, sa Stormoen.
- Altfor lite penger
- Beløpet vi rår over til fylkesvegene mangler flere nuller. Det er ikke et plaster på såret en gang, men nesten en vits. Det er vanskelig å vite hvilke hull som skal fylles og hvilke striper som skal merkes opp igjen, sa Truls Gihlemoen (FrP).
Han hadde et klart budskap til politikerne i det nye fylkestinget som tar over fra høsten.
- Potten til fylkesveger må økes. Det må skje noe med dette i budsjettsammenheng, ellers blir det mye tomme ord, mente Gihlemoen.
Disse prosjektene blir startet i 2024–2025
Kolonnen som viser vegstrekninger der fylkeskommunen bruker penger på opprusting i 2023, har blitt prioritert på grunn av akutte behov for utbedring etter vær- og teleskader sist vinter.
Dersom politikerne vedtar å bruke mer penger på fylkesveg når de skal behandle økonomiplanen for 2024–2027, vil flere prosjekt bli gjennomført. Fylkestinget vedtok to reservelister med 11 vegstrekninger til, som kan utbedres hvis fylkesvegene får henholdsvis 50 eller 100 millioner mer til utbedringsprogrammet.
Les sakspapirene til sak PS40/2023 om rullering av handlingsprogrammet her.