Illustrasjonen viser kart fra handlingsprogram hvor en finner oversikt over prosjekter.
Innlandet fylkeskommune
Dette er et resultat av at fylkestinget torsdag vedtok handlingsprogrammet for fylkesveger perioden 2026-2029. Til sammenligning var tilsvarende investeringsramme for perioden 2022-2025 på 1,9 milliarder.
- Vi har økt innsatsen med 80 prosent fra forrige program. Det er et historisk løft med mål om å stoppe etterslepet, sa Iselin Vistekleiven, hovedutvalgsleder for samferdsel, i et innlegg da fylkestinget før fylkestinget vedtok handlingsprogrammet for perioden 2026-2029.
Handlingsprogrammet peker ut retning
Handlingsprogrammet for fylkesveger viser hvordan fylkeskommunen skal prioritere investeringene på fylkesvegene i perioden 2026 til 2029.
- Handlingsprogrammet peker ut retning for hvordan vi skal ta vare på, utvikle og fornye fylkesvegene våre til det beste for folk, næringsliv og lokalsamfunn. Programmet handler om mer enn bare asfalt og bruer. Programmet handler også om trygghet, beredskap og fremtidstro, fortsatte Vistekleiven.
Innlandet fylkeskommune har valgt en profil i handlingsprogrammet som ivaretar eksisterende infrastruktur og vegnett. Det gjør at mindre investeringstiltak som oppgraderer standarden prioriteres foran større og nye investeringsprosjekter.
Prosjekter tatt inn igjen
Hovedutvalg for samferdsel behandlet handlingsprogrammet i sitt møte den 15. oktober. Utvalget gjorde endringer i den delen av handlingsprogrammet som gjelder konkrete byggeprosjekter i forhold til innstillingen fra fylkeskommunedirektøren.
Fylkestinget vedtok langt på veg innstillingen fra hovedutvalg for samferdsel, men fylkestinget gjorde noen endringer på hovedutvalgets innstilling på prosjekter som skal gjennomføres i perioden 2026-2029. I fylkestinget fikk Steffen Tingvoll Evensen (FrP) flertall for forslaget om å ta inn igjen et prosjekt langs fylkesveg 184 i Nydalsdumpa i Ringsaker og gang- og sykkelveg langs Ringgata i Hamar.
Forslaget fra Tingvoll Evensen, som ble lagt frem på vegne av Høyre, Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønn og Fremskrittspartiet, fikk også flertall for å ta ut et prosjekt på fylkesveg 224 Flagstad bru i Hamar.
Setter prosjekter i Gran på vent
Fylkestinget vedtok også mot en stemme å ta ut tiltakene i Gran kommune fra handlingsprogrammet. Begrunnelsen for å ta ut prosjektene i Gran er at kommunen etter all sannsynlighet vil bli en del av Akershus fylkeskommune fra 2028. Midlene til tiltak i Gran omprioriteres derfor til andre prosjekter.
Dersom Gran kommune blir en del av Innlandet fylkeskommune også etter 2028, skal tiltakene i Gran bli revidert inn igjen i handlingsprogrammet.
Endringer i prosjekter
Hovedutvalg for samferdsel vedtok i forhold til fylkeskommunedirektøren sin innstilling til hovedutvalget endringer i konkrete prosjekter. Hovedutvalget valgte å ta inn noen prosjekter, og ta ut andre prosjekter. Fylkestinget bestemte også å ta ut noen prosjekter. Oppdatert liste over prosjekter som ble tatt inn eller ut:
- Fv. 1992 Austmarkavegen – Granliterminalen, utrednings- og planleggingsprogrammet første del av handlingsprogrammet.
- Fv. 2458 Begna bruk, utrednings- og planleggingsprogrammet.
- Fv. 26 Tolga bru, utrednings- og planleggingsprogrammet.
- Fv. 2654 Nordre Stasjonsvegen, Dombås, utrednings- og planleggingsprogrammet.
- Fv. 235 gang- og sykkelveg fra kryss fv. 215 til Amundstadgrenda.
- Fv. 2538 gang- og sykkelveg, mellom Furuodden camping og Bøkrysset/Holtet.
- Fv. 213 Bankenkrysset, utrednings- og planleggingsprogrammet.
- Fv. 51 gang- og sykkelveg Kyrkjebergvegen - Moane i Ø. Slidre.
- Fv. 255 utbedring av holdeplasser, kollektivtiltak.
- Fv. 1974 Repsetvegen, utrednings- og planleggingsprogrammet.
- Fv. 201 forlengelse av Energivegen, utrednings- og planleggingsprogrammet.
- Fv. 29 Folldalsvegen, Alvdal–Folldal.
- Fv. 51 Turveg, Lemonsjøen alpinanlegg – Skardå camping.
- Fv. 230 gang og sykkelveg Ljøstadvegen, mellom Roavegen og Hansrudvegen.
- Fv. 1854 turveg, Kjonerudvegen.
- Fv. 1796 trafikksikkerhetstiltak, Gåsbuvegen.
- Fv. 2630 Turveg, Vågåvegen, Sveaholvegen – rundkjøring, Vågå kommune, tas ut.
- Fv. 216 Gang og sykkelveg, Anders Sandvigs gate – Maihaugvegen – Søndre gate, tas ut.
- 2 millioner kroner avsatt til kryssløsning i Åmot (ferdigstilt i inneværende periode) omdisponeres.
- Utbedring av støyskjermer Stange og Hamar tas ut.
- Fv. 202 Turveg, Møllevegen, Bygningsgutua - Joker/Thorshaugvegen, tas ut.
- Fv. 1856 Gang og sykkelveg, Gubberudvegen, tas ut.
- Fv. 222 Gang og sykkelveg, Stangevegen, Welhavensgate-Grønnegata, tas ut.
- Fv. 224 Flagstad bru
Les mer handlingsprogrammet for perioden 2026 til 2029.
Les også saksdokumentene til møtet i fylkestinget.