Ungdomsfestival om ytringsfrihet

World Expression Forum får 300 000 kroner til festival for ungdom på Lillehammer i mai.

Ung kvinne roper inn i en megafon - Klikk for stort bilde Mostphotos Det vedtok fylkesutvalget tirsdag.

Arrangementet har fått navnet WEXFO Youth, Lillehammer og skal gjennomføres årlig for ungdom mellom 14 og 17 år. Det blir lagt opp som en festival med ulike arenaer der ungdom kan lære om ytringsfrihet, diskutere og ytre seg.

Del av større konferanse

Ungdomsarrangementet skal gjennomføres som en del av den årlige WEXFO-konferansen, som finner sted i samarbeid med Norsk Litteraturfestival – Sigrid Undset-dagene.

Årets arrangement skal være en pilot for læring med inntil 500 deltakere. Neste år vil arrangøren øke antallet deltakere.

Styrke ytringsfriheten

Det er Den norske forleggerforening som har tatt initiativ til etableringen av stiftelsen World Expression Forum (WEXFO). Målet med WEXFO er å styrke global ytringsfrihet.

Stiftelsen startet planleggingen av WEXFO Youth i 2021 og gjennomførte forprosjektet Unges deltakelse i demokratiet. Erfaringene fra dette forprosjektet legges til grunn for et treårig hovedprosjekt med start i 2023, der arbeidet rettes mot unge.

Det er også planlagt flere arrangementer for ungdom i forbindelse med WEXFO Youth, men arrangementet på Lillehammer blir det mest sentrale.

Unges deltakelse i demokratiet

Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud mener arrangementet bidrar til å styrke Innlandet og Lillehammer-regionen som et sted for dialog og ytringsfrihet, både nasjonalt og internasjonalt.

- WEXFO Youth vil kunne være en viktig del av satsningen på unges deltakelse i demokratiet, skriver han i sin vurdering.

Saken ble enstemmig vedtatt i fylkesutvalget.

Les sakspapirene PS 47/2023