Tre tips som gjør det fint å sykle om høsten

Vi er i en tid hvor det kan være mer utfordrende å sykle, men med noen forberedelser er det fint å sykle også om høsten.

- Kald vind, regn og kortere lysdager kan gjøre mange kvier seg for å sykle om høsten. Noen enkle grep kan gjøre sykkelturen om høsten like fin som midt på sommeren, forteller Stig Floberghagen som er mobilitetsrådgiver i Innlandet fylkeskommune.

Det er et mål om å øke antallet sykkelturer i Innlandet, og Floberghagen gir følgende tips til innbyggerne om å fortsette syklingen utover høsten:

Vær synlig

Kle deg godt og utstyr sykkelen med lys og refleks på sykkel om høsten. - Klikk for stort bildeKle deg godt og utstyr sykkelen med lys og refleks på sykkel om høsten. Innlandet fylkeskommune Om høsten er lysdagene kortere enn om sommeren, og mange blir overrasket over hvor tidlig mørkt det blir.

- Ha alltid med deg lys og refleks i tilfelle sykkelturen blir lenger enn planlagt, oppfordrer Floberghagen.

Krav til lys og refleks på sykkelen:

• Foran på sykkelen skal det være lykt med gult eller hvitt lys og/eller lykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Lykten skal gi tilstrekkelig lys uten å virke blendende.
  • Bak på sykkelen skal det være lykt med rødt eller rødt blinkende lys. Du skal bruke slik lykt også når du sykler på gang- og sykkelveg.
  • Lyktene skal kunne sees tydelig på minst 300 meter. Lykter med blinkende lys skal blinke med minst 120 blink i minuttet.
  • Det skal være rød refleks bak og hvit eller gul refleks på begge sidene av pedalene.

- Ha med en god gammeldags refleks i tilfelle lyktene slutter å fungere på turen, oppfordrer Floberghagen.

Det er også lurt å bruke lyse farger på klærne ettersom disse reflekterer mer lys enn mørke klær.

Bruk skjermer og unngå vanndammer

Mange velger å sykle uten skjermer, men skjermer vil gjøre at du slipper at det spruter fra dekkene. Dette gjør at du holder deg tørr og varm lenger. Det kan også være lurt å unngå vanndammer dersom det er mulig.

Bruk flere tynne lag

Det kan være lurt å benytte flere mindre lag med klær enn få tykke lag fordi det gjør det enklere å justere temperaturen. Det kan være lurt å ta med en vindvest eller regnjakke om værforholdene er usikre.

Sykling bra for helsen

Fysisk aktivitet gjennom året gir positive effekter på helsen din.

- Uavhengig av hvilken type sykkel du bruker og om du sykler for trening eller transport, er sykling bra for helsen din, fortsetter Floberghagen.

Han mener dette er en god grunn til å sykle til jobb eller skole også om høsten. Dersom flere velger sykkelen i stedet for bil, vil det også bidra til bedre luftkvalitet og mindre støy.