Tidligst byggestart for Randklev vegbru om et år

Arbeidet med jernbanebrua på Ringebu må være ferdig før vegbrua kan repareres.

Randklev bruer i Ringebu - Klikk for stort bildeFylkesvegbrua og jernbanebrua på Ringebu ligger like ved hverandre og arbeidet på den ødelagte jernbanebrua (i bakgrunnen) må gjøres før vegbrua kan repareres. Anita Brenden Moshagen

Fylkeskommunen må tilpasse sitt arbeid med fylkesvegbrua til Bane NOR sitt omfattende arbeid med å bygge opp igjen jernbanebrua som kollapset i Gudbrandsdalslågen under ekstremværet «Hans».

Ønsket felles prosjekt

Innlandet fylkeskommune ønsket i utgangspunktet at byggearbeidet med de to bruene, som ligger like ved hverandre, kunne gjennomføres som et felles byggeprosjekt og i en felles kontrakt.

Dette lar seg ikke gjøre, fordi arbeidet med jernbanebrua må skje fra ei fylling på nordsida av elva, mens arbeidet med vegbrua må skje fra ei fylling på sørsida.

- Det går ikke an å legge fyllinger ut i elva fra begge sider samtidig, forklarer seksjonssjef Arne Fredheim i Innlandet fylkeskommune.

Skal sikre vegbrua

Fylkeskommunen har ukentlige møter med Bane NOR for å utveksle informasjon om grunnundersøkelser, kartlegging av elvebunnen og andre forhold som har betydning for arbeidet med å sikre og bygge opp igjen de to bruene.

Under arbeidet med å løfte ødelagte elementer av jernbanebrua ut av elva, vil Bane NOR sikre fylkesvegbrua, slik at den blir stabil.

- Når arbeidet med å reparere vegbrua kan komme i gang, vil avhenge både av når prosjektet på jernbanebrua er ferdig, og når på året anleggsområdet blir frigitt, slik at fylkeskommunen kan begynne å bygge. Arbeidet må gjøres mellom flomperiodene.

Ser på midlertidig løsning

Fylkeskommunen jobber med å lage en god beskrivelse av byggearbeidet som må gjøres for at Randklev vegbru skal kunne åpnes for normal trafikk igjen. Tilstanden til vegbrua har blitt godt kartlagt. Det er i første rekke pilaren som ligger nærmest vestsida av Lågen som har fått skader i flommen.

- Vi ser på om det er mulig å åpne vegbrua for noe trafikk inntil den blir reparert. Det vil hjelpe på situasjonen for innbyggerne på Ringebu hvis fotgjengere og syklister kan krysse Lågen på raskeste måte. Vi vil også vurdere om det går an å åpne brua for trafikk av lette kjøretøy. Men sikkerheten for trafikantene veier tyngst, avslutter Fredheim.