- Staten vil bidra til gjenoppbygging

Samferdselsministeren ser at fylkesvegene er viktige transportårer, både i hverdagen og for samfunnsberedskapen.

Assisterende samferdselssjef Anita B. Moshagen, samferdselssjef Aud M. Riseng og fylkesvaraordfører Per-Gunnar Sveen i Innlandet fylkeskommune møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for å orientere om flom- og skredskadene på fylkesvegene. - Klikk for stort bildeAssisterende samferdselssjef Anita B. Moshagen, samferdselssjef Aud M. Riseng og fylkesvaraordfører Per-Gunnar Sveen i Innlandet fylkeskommune møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for å orientere om flom- og skredskadene på fylkesvegene. Innlandet fylkeskommune Dette er fylkesvaraordfører Per Gunnar Sveens inntrykk, etter å ha møtt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Møtte mannsterke

Samferdselsministeren ble møtt av flere representanter for næringslivet og befolkningen i Innlandet, da han kom til Brumunddal tirsdag formiddag.

NHO, LO, Norges Lastebileier-forbund og flere private aktører som har jobbet med uværet, møtte ministeren, sammen med fylkesvaraordfører Per-Gunnar Sveen (Ap) og leder i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, Stein Tronsmoen (Sp).

Budskapene fra innlandsrepresentantene pekte i samme retning. Fylkesvegene har fått enorme skader etter uværet, og staten må hjelpe til med å bygge dem opp igjen.

Må bygge for framtida

- Dette overgår alt vi tidligere har opplevd av flom og flomskader i Innlandet. Skadene er en katastrofe for infrastrukturen vår. Det er for tidlig å si hva dette vil koste. Vi tror at det kan koste fra en halv til én milliard å bygge fylkesvegene opp igjen, men det kan også bli dyrere, sier Per-Gunnar Sveen.

Han understreker at fylkeskommunen må gjøre grundige vurderinger når vegene skal repareres.

- Klimaendringene gjør at vi må bygge slik at vi kan forebygge nye skader på vegnettet. Vi må utbedre de stengte vegene med kortsiktige tiltak, der det er nødvendig, for å få samfunnet til å fungere igjen. Samtidig må vi gjøre grundige vurderinger av hvor det er nødvendig å gjøre mer omfattende arbeid, sier Sveen.

Beredskap

Randklev jernbanebru på Ringebu er ødelagt og ligger i elva. Brua på fylkesvegen ved siden av er stengt og har også fått skader på grunn av flommen. - Klikk for stort bildeRandklev jernbanebru på Ringebu er ødelagt og ligger i elva. Brua på fylkesvegen ved siden av er stengt og har også fått skader på grunn av flommen. Anita Brenden Moshagen Samferdselsministeren dro videre til Ringebu etter møtet i Brumunddal. Der fikk han blant annet se jernbanebrua som fikk så store skader av flommen, at den falt ned i Lågen .

Nygård berømmet alle involverte etater, private aktører og frivillige for å ha jobbet godt med å forebygge skader og sikre liv og helse under uværet.

- Fylkesvegene må plasseres langt høyere på lista over viktig infrastruktur, når det gjelder beredskap. Fylkesvegene i Innlandet kan ha avgjørende betydning for å opprettholde nord-sør- og øst-vest-forbindelsene i Norge i en krisesituasjon, sier Sveen.

Forventer penger fra staten

Selv om samferdselsministeren ikke kom med konkrete løfter om mer penger til vegene i Innlandet under sitt besøk, fikk fylkesvaraordføreren et klart inntrykk av at Nygård forsto situasjonen og tok til seg budskapene som kommunene og næringslivet formidlet.

- Regjeringen er innstilt på at staten må bidra med mer penger til fylkesvegene. Vi har jobbet lenge med å løfte fylkesvegene på den politiske dagsordenen, gjennom innspillene til Nasjonal transportplan og når vi har snakket om for lite penger til vedlikehold av fylkesveger i andre sammenhenger, sier Sveen.

- Nå som vi har sett skadevirkningene av ekstrem nedbør, blir det også klarere at vegene må være tilpasset klimaendringene, og at bedre fylkesveger har stor betydning for samfunnssikkerheten, avslutter Sveen.