Starter klipping av vegkantene

Den første runden med klipping av vegkantene langs fylkesveger i Innlandet starter denne uken.

Første rune med kantklipp langs fylkesveger i Innlandet er nå i gang.  - Klikk for stort bildeFørste rune med kantklipp langs fylkesveger i Innlandet er nå i gang. Claire Bant Innlandet fylkeskommune gjennomfører normalt inntil to runder med kantklipp i løpet av sommeren.

Den første runden pleier å starte i perioden 20. mai til 23. juni, og skal være ferdig senest fem uker etter oppstart.

- Som følge av den lange tørkeperioden som har vært, starter første runde med kantklipp denne uken. Behovet for klipp er ikke like prekært alle steder, og vi prioriterer i denne omgang kun kantklipp på de arealene hvor det er krav til sikt, forteller Arne Fredheim, seksjonssjef for vegseksjonen i Innlandet fylkeskommune.

Den andre runden gjennomføres vanligvis i perioden 1. august til 15. september.

Vegkanter klippes en til to ganger i året

Noen vegkanter langs fylkesvegene i Innlandet blir klippet en gang i løpet av sommerhalvåret, mens andre vegkanter blir klippet to ganger.

- Det er hva slags vegetasjon som er i vegkantene som avgjør hvor ofte de må klippes. Generelt gjelder at vegkanter med høy vegetasjon, som blir over 50 centimeter, blir klippet to ganger i løpet av sommeren. Vegkanter med lavere vegetasjon blir kun klippet en gang sent i sesongen, sier Janicke Haug i Innlandet fylkeskommune.

Vegkanter med lav vegetasjon finner en gjerne i skogsområder, tørrbakker og i fjellområder, mens høy vegetasjon ofte fins langs åkerkanter og andre mer frodige plasser.

Viktig for trafikksikkerheten

Det er særlig to grunner til at Innlandet fylkeskommune klipper vegetasjon langs vegene.

- For det første gjennomføres kantklipp for at trafikantene skal kunne ha god sikt. Dette er viktig for trafikksikkerheten. For det andre er kantslått nødvendig for å holde kraftigvoksende vegetasjon, kratt og fremmede arter nede. Disse utkonkurrerer engplantene. Dersom vegkantene ikke blir klippet, vil mange vegkanter gro igjen i løpet av kort tid, forklarer Haug.

Klipping av vegkanter i mai/juni er ikke bra for innsekter, men kantklipp på denne tiden er viktig for å ivareta trafikksikkerheten og for å redusere spredning av fremmede arter og ugras.

- Oppmerksomheten rundt biologisk mangfold, insekter og engplanter har økt de siste årene. Vi kartlegger artsrike vegkanter og fremmede arter på vår eiendom, og gjør passende tiltak som ivaretar biologisk mangfold. Når vi må slå vegkanter midt i den flotteste blomstringstiden, finner insektene andre arealer å søke mat fra. Mange av engplantene langs fylkesveger kommer i blomst igjen senere på sommeren slik at insektene sitt matfat blir forlenget, forteller Haug.

Samfunnsøkonomisk og praktisk perspektiv

Haug sier videre at inndelingen i lavt og høytvoksende vegetasjon er en grov inndeling, og at tidlig og sen kantklipp også er en grov metode.

- Klipping av vegkanter må, sammen med det biologiske, sees i et samfunnsøkonomisk og praktisk perspektiv. Det blir for krevende å ha mange ulike klippetidspunkter gjennom sommeren og mange vegstrekninger som skal klippes ulikt, selv om det hadde vært det optimale for de ulike planteartene i veggrøftene, forklarer Janicke Haug.

Det er vurdert når alle vegkanter langs fylkesveger skal klippes. Disse vurderingene finner du på vegkart.no (søk på Artsrik vegkant og fremmede arter).

Vis hensyn om du møter på kantklipping

Kantklippingen gjennomføres med saktekjørende maskiner.

- For å ivareta egen og andres sikkerhet, oppfordrer vi trafikanter til å kjøre forsiktig forbi de som gjennomfører kantklipping, sier Arne Fredheim avslutningsvis.