– Spennende med skoledebatt

Natalie Holtet og Goro Estensgård synes skoledebatt er en fin måte å lære mer om de politiske partiene på.

Natalie Holtet og Goro Estensgård - Klikk for stort bildeNatalie Holtet og Goro Estensgård syntes det var spennende med skoledebatt. Marit Thobiassen Strande Tirsdag var alle elevene på Solør videregående skole samlet i Vålerhallen for å se på den første skoledebatten i Innlandet før lokalvalget i høst.

Temaene som var plukket ut var skolepolitikk, helsepolitikk med vekt på mental helse og miljø og bærekraft.

I tillegg fikk elevene mulighet til å stille spørsmål etter debatten. Da ble blant annet rovdyrpolitikk, busstilbudet i fylket og vindkraft løftet fram.

- Litt useriøst

Sju personer fra ulike politiske partier ved siden av hverandre på et podium. - Klikk for stort bildeUngdomspolitikerne prøvde å nå inn til elevene både med sang og til dels populistiske uttalelser. Ordstyrer Anette Strand Sletmoen måtte minne dem om å holde debatten i en respektfull tone. Marit Thobiassen Strande 17-åringene Natalie Holtet og Goro Estensgård er elever på ambulansefag ved Solør videregående skole.

– Jeg synes det var veldig spennende å ha en slik skoledebatt der alle partiene får si sine meninger og se litt hva det egentlig går ut på. Jeg visste ikke så mye om de ulike partiene før nå, sier Holtet.

Venninnen er enig, selv om hun syntes det til tider ble litt useriøst.

– Det var en god debatt der mange kom med gode poenger, men det var jo noen som kanskje var litt useriøse og var mest opptatt av å angripe hverandre enn å svare politisk, sier Estensgård.

– Lettere å skille partiene

Rektor Kjersti Støre, ordstyrer Anette Strand Sletmoen og ansvarlig for skolevalg på Solør Ståle Sjaatil i Vålerhallen med en del personer i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeRektor Kjersti Støre, ordstyrer Anette Strand Sletmoen og ansvarlig for skolevalg på Solør Ståle Sjaatil syntes det ble en bra debatt i Vålerhallen. Marit Thobiassen Strande De synes en slik debatt gjør det lettere for dem å skjønne hva de ulike partiene står for.

– Når politikerne diskuterer fram og tilbake i en debatt får de mer fram hva de og partiene egentlig mener, sier Estensgård og Holtet legger til at det er jo både positive og negative ting ved alle partiene.

Anbefaler alle å stemme

Selv er jentene 17 år og kan ikke stemme ved kommunestyre- og fylkestingsvalget i år. Men skolevalget kan de stemme i, og det har de tenkt til å gjøre.

De synes begge er det viktig å bruke stemmeretten sin.

– Det er viktig at vi har en påvirkning på vår egen hverdag. Vi anbefaler alle å stemme, sier Holtet.

Mange personer i en stor idrettshall - Klikk for stort bildeAlle elevene på Solør videregående skole var samlet til skoledebatten i Vålerhallen. Marit Thobiassen Strande

Debatt og valg på alle videregående skoler

Skoledebatten på Solør videregående skole var den første av skoledebattene på de videregående skolene i Innlandet.

I tillegg blir det arrangert skolevalg på alle skoler. På Solør videregående skole er skolevalget onsdag 30. august. Datoene for skolevalget varierer fra skole til skole.

Her er datoene for de resterende skoledebattene i Innlandet:

Torsdag 24. august

• Lillehammer videregående skole