Randklev fylkesvegbru på Ringebu fikk store skader i flommen under ekstremværet "Hans" i august 2023.
Sigurd Fossum
Bane NOR har støpt under det vestre fundamentet på vegbrua og utført annet sikringsarbeid for å hindre at brua blir mer skadet, og i verste fall velter.
Store flomskader
Sikringsarbeidet har blitt utført i forbindelse med arbeidet på Randklev jernbanebru, som kollapset under ekstremværet «Hans».
Fylkesvegbrua, som ligger rett ved siden av jernbanebrua, fikk også store skader under flommen i august 2023. Det ene fundamentet ble undergravd og sank ned i elvebunnen.
Beregner bæreevne
Innlandet fylkeskommunes brukonsulent skal beregne om vegbrua tåler å belastes med lett trafikk, nå som den har blitt sikret mot nye skader.
Fylkeskommunen regner med at beregningene vil være klare i løpet av februar.
- Vi håper at det kan bli mulig å åpne brua for lett trafikk i en periode, før vi begynner å reparere vegbrua til høsten. Men bæreevnen må beregnes grundig. En eventuell åpning for noe trafikk på brua må vurderes opp mot risikoen ved å la trafikanter passere anleggsmaskiner og utstyr mens jernbanebrua blir bygget opp igjen, sier prosjektleder Rolf Klemetrud i Innlandet fylkeskommune.
Må bygge ny søyle
Hvis Bane NOR sitt prosjekt på jernbanebrua går etter planen, blir den ferdig før sommeren. Det betyr at fylkeskommunen kan begynne å reparere vegbrua til høsten.
- Vi må blant annet bygge ny søyle og nytt fundament under brua på vestsida. Konsulenten har startet på jobben med å prosjektere arbeidet. Jobben må utføres om vinteren, mens vannstanden er lav. Hvis alt går etter planen, er vegbrua ferdig reparert våren 2025, sier Klemetrud.