Positiv til solkraftverk

Politikerne er positive til etablering av Bronkemoen solkraftverk, men har noen forbehold.

Flere solcellepaneler i en skog - Klikk for stort bilde Mostphotos Fylkeskommunen er høringsinstans når bedrifter søker konsesjon for å etablere og drifte solkraftverk.

Denne gangen er det NØK Fornybar AS som søker konsesjon for et solkraftverk på 10 megawatt peak (MWp) ved Bronkemoen i Elverum kommune. Fylkesutvalget behandlet saken tirsdag.

Watt peak er et mål for effekt fra et solcellepanel.

Dette tilsvarer et årlig strømforbruk til om lag 620 husstander.

Positiv til fornybar energi

Innlandet fylkeskommune er generelt positiv til ny fornybar produksjon som et bærekraftig bidrag til Norges energibalanse.

Fylkesutvalget mener likevel at det er noen tiltak som må gjøres på Bronkemoen før de kan få konsesjon.

Tiltak og undersøkelser

For det første mener de at NØK Fornybar AS må utrede tiltak knyttet til avrenning til vassdraget Bronkåa. De mener også at søker må måle og hente inn data om herskende vindretninger med tanke på oppvirvling og forurensning av støv fra sandbunnen.

Dessuten mener de at vegen som går sør for der kraftverket skal etableres, bør utbedres slik at de kan ta unna belastningen fra landbruksmaskiner. Dette er for å ivareta kulturminner, unngå støv på panelene og begrense bruken av vegen som går nord for kraftverket.

Fylkesutvalget mener også at det en behov for en arkeologisk overflatebefaring innenfor området.

Politisk behandling

Saken ble enstemmig vedtatt.

Les sakspapirene PS 69/2023