Penger til tryggere skoleveger i Innlandet

I løpet av kort tid vil det bli gatelys langs to veger i Elverum og sykkelparkering ved flere barneskoler i Kongsvinger.

Stein Tronsmoen er glad for at det er gitt midler til trafikksikkerhetstiltak i Kongsvinger og Elverum. - Klikk for stort bildeStein Tronsmoen er glad for at det er gitt midler til trafikksikkerhetstiltak i Kongsvinger og Elverum. Kirsti Hovde / Innlandet fylkeskommune Tiltakene i Elverum og Kongsvinger realiseres etter at Statens vegvesen har fordelt 22,1 millioner kroner til ulike tiltak i kommuner over hele landet for å trygge skoleveger og nærmiljø.

2,1 millioner til Kongsvinger og Elverum

Statens vegvesen har bevilget 400 000 kroner til sykkelparkeringer ved barneskolene Brandval, Vennersberg, Roverud samt Austmarka. Sykkelparkeringene vil legge til rette for at flere kan sykle til og fra aktiviteter på disse barneskolene.

Vegvesenet har også bevilget 1,7 millioner kroner til gatelys langs Nedgårsdvegen og Sagene Ring i Elverum. Gatelys langs disse vegene vil også legge til rette for at flere kan gå og sykle.

Viktig for trafikksikkerheten og nullvisjonen

Tilskuddsordningen som ble etablert i 2022 er en oppfølging av Barnas transportplan 2022-2033. Ordningen skal fremme tiltak som bedrer trafikksikkerheten for barn og unge.

- Vi er glade for tildelingen til tiltakene i Kongsvinger og Elverum som er viktige bidrag til trafikksikkerheten i disse to kommunene. Dette er også viktige bidrag for å nå nullvisjonen, sier Stein Tronsmoen (SP), leder av utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

I tillegg til penger til tiltakene i Elverum og Kongsvinger, vil Innlandet fylkes trafikksikkerhetsutvalg (FTU) senere denne uken bevilge penger til ulike trafikksikkerhetstiltak, tiltak til hjertesoner rundt skoler og forbyggende trafikksikkerhetstiltak rundt om i Innlandet.