Penger til skøyte-EM og Idrettsgallaen

EM på skøyter får 600 000 kroner og Idrettsgallaen 2023 får 500 000 kroner.

Vikingskipet på Hamar sett fra lufta - Klikk for stort bildeEM i skøyter arrangeres i Vikingskipet på Hamar i begynnelsen av januar 2023. skyphoto.no Det vedtok fylkesutvalget enstemmig tirsdag.

EM på skøyter

EM på skøyter gjennomføres i Vikingskipet på Hamar i begynnelsen av januar 2023.

100 utøvere fra 20 nasjoner deltar, og arrangøren har en målsetting om opp mot 20 000 tilskuere i løpet av de tre dagene arrangementet varer.

- Store arrangementer skaper oppmerksomhet og positivt omdømme i Innlandet. Dette er arrangementer som gir ringvirkninger for nærings- og reiselivet lokalt og regionalt, og en bredde i aktiviteter stimulerer til bosetting i regionen, skriver fylkesdirektør Tron Bamrud i sin vurdering.

Les sakspapirene PS 134/2022

Idrettsgallaen

Idrettsgallaen 2023 får 500 000 kroner. Den arrangeres i CC Amfi på Hamar 7. januar. Arrangementet sendes på NRK og blir årlig sett av i underkant 1 million TV-seere.

Tilskuddet fra fylkeskommunen skal hovedsakelig gå til sidearrangementene sammen med idretten og frivilligheten og markedsføring i samarbeid med skøyte-EM 2023, som foregår på Hamar samme helg.

Sidearrangementene skal vise fram Hamar og Innlandet som en viktig region for idrett og idrettsarrangement. Arrangementene er blant annet nasjonalt ungdomsseminar i regi av Ungdomsutvalget i Innlandet idrettskrets og hockey, kunstløp ski og skihopp for barn i Ankerskogen.

- Viktig for profilering

Fylkeskommunedirektøren mener Idrettsgallaen er viktig med tanke på profilering av Hamar og Innlandet.

- Dette er både på grunn av størrelsen av arrangementet og tilhørende aktiviteter, men også med tanke på verdien den gir for reiselivsnæringen i og rundt Hamar, skriver han i sin vurdering.

Les sakspapirene PS 133/2022