Penger til forebyggende tiltak for trafikanter

23 tiltak har fått totalt 875 000 kroner for aktiviteter rettet mot grupper er mest utsatt for ulykker i trafikken.

Det er Innlandet fylkes trafikksikkerhetsutvalg (FTU) som fordelte pengene i sitt møte den 23. februar.

Fire grupper er spesielt utsatte for ulykker

- Enkelte grupper av trafikanter har høyere skaderisiko enn gjennomsnittet, og står for en stor andel av skadene i vegtrafikken. Derfor er det viktig med tiltak rettet inn mot disse gruppene, sier Sjur Strand som er leder av FTU.

Studier viser at unge bilførere, eldre trafikanter, innvandrere og MC-førere er spesielt utsatte grupper i trafikken.

Tiltak rettet mot unge førere

Team Trysil Mekkeklubb har fått 50 000 kroner i 2023 til klubbkvelder for ungdom. - Klikk for stort bildeTeam Trysil Mekkeklubb har fått 50 000 kroner i 2023 til klubbkvelder for ungdom. Innlandet fylkeskommune Mange ungdomsmiljøer i Innlandet er bygget rundt bilen og bilkjøring.

- Det er viktig å skape lokale møteplasser for samhandling mellom ungdom, positive voksne og myndigheter for å stimulere til gode holdninger og trygg adferd blant ungdom i trafikken, fortsetter Strand.

FTU bevilget i februar penger til disse tiltakene rettet mot unge førere i 2023:

• Vinger Mekk og Moro i Kongsvinger fikk 50 000 kroner til mekkevkvelder for ungdom i alderen 13-26 år.
  • Mekkeverkstedet Bajas i Elverum fikk 50 000 kroner til aktiviteter i verksted.
  • Team Trysil Mekkeklubb fikk 50 000 kroner til klubbkvelder for ungdom mellom 13 og 18 år.
  • Valdres Gatebil i Nord-Aurdal fikk 50 000 kroner for å skape trygge rammer for motorisert utfoldelse.
  • Drive Norge fikk 50 000 kroner til drift av ungdomsklubber i Søndre Land og Nordre Land.
  • NKM Trysil fikk 50 000 kroner til mekkeverksted for ungdom mellom 13 og 18 år.
  • Gausdal kommune får 30 000 kroner til åpne møteplasser for motorinteressert ungdom i Gausdal.
  • Værsted i Åmot fikk 50 000 kroner til aktiviteter i verksted.
  • I Vestre Slidre er det gitt 30 000 kroner til etablering av en mekkeklubb for motorinteressert ungdom.
  • Skjåk kommune fikk 50 000 kroner til kurs rettet mot ungdom, landbruksmaskiner og trafikksikkerhet.
  • NAF Sør-Østerdal fikk 30 000 kroner til tiltak som skal gi ungdom bedre kunnskap om egen bil og reaksjonsmønstre.
  • Mekkeklubben Eidskogen fikk 35 000 kroner til aktiviteter som gjør at ungdom kan lære vedlikehold og mekking på mopeder og motorsykler.

10 000 kroner til kurs for eldre trafikanter i Vågå

Eldre er en annen utsatt gruppe i trafikken, og risikoen for ulykker øker markant for trafikanter fra og med 75 år.

- Vi har informert eldreråd og pensjonistforeninger om aktuelle tiltak og hvordan de kan bidra i arbeidet rettet mot eldre. I år fikk vi inn kun en søknad om støtte for denne grupper, forteller Sjur Strand.

Vågå kommune sin søknad om trafikksikkerhetskurs for eldre fotgjengere fikk 10 000 kroner.

Grunnleggende trafikkopplæring for innvandrere

Mange innvandrere har ikke hatt samme livslange trafikkopplæring som norskfødte. Erfaringer viser også at det er utfordringer knyttet til sikring av barn i bil.

I år fikk FTU en søknad om tilskudd for tiltak rettet mot innvandrere. Søknaden fra Lillehammer læringssenter på 60 000 kroner ble innvilget.

Støtte til fem MC-tiltak

Innlandet fylkeskommune  bidrar med penger til flere tiltak for å redusere antallet MC-ulykker. - Klikk for stort bildeInnlandet fylkeskommune bidrar med penger til flere tiltak for å redusere antallet MC-ulykker. Arvid A. Gundersen Antall registrerte motorsykler i Innlandet har økt markant de siste årene.

- For å unngå ulykker er det viktig å gjennomføre forebyggende tiltak i form av kunnskap, holdninger og generelle kjøreferdigheter, sier Sjur Strand.

I år fikk følgende fem MC-tiltak støtte fra trafikksikkerhetsutvalget:

• NMCU Oppland fikk 90 000 kroner for å etablere tilbud om kjøretrening/sikkerhetskurs.
  • NMK Midt-Gudbrandsdal fikk 50 000 kroner til å arrangere «Rustløserdag» for MC-førere.
  • Womens International Motorcycle Assosiation fikk 10 000 kroner til tiltak for å gjøre kvinnelige motorsyklister til bedre motorsyklister.
  • G.T. Oslo i Eidskog fikk 20 000 kroner til kurs i klargjøring av MC før sesongen.
  • NAF Solør, Vinger og Odal fikk 20 000 kroner til å arrangere kurset «Sikker på MC».

Penger til øvrige tiltak

- Vi har også mottatt søknader om støtte til tiltak som er positive og i tråd med mål og prioriteringer i trafikksikkerhetsarbeidet utover de særskilte risikogruppene. Ettersom vi har midler til rådighet, gir vi i år penger til fire slike tiltak, sier Strand avslutningsvis.

Derfor får disse fire tiltakene midler:

• Syklistene Hamar fikk 20 000 kroner til kampanjene Sikker syklist og Synlig syklist.
  • Norges Trafikkskoleforbund har fått 20 000 kroner til å arrangere en trafikksikkerhetsdag på Lillehammer.
  • Prosjektet Hest i trafikken fikk 20 000 kroner til å produsere refleksvester.
  • NMK Hamar – Vendkvern motorbane fikk 30 000 kroner i tilskudd til å dekke utgifter for å drifte anlegget.