Nei takk til å ta over veg fra Staten

Samferdselsutvalget vil ikke at 3,2 kilometer veg langs nye riksveg 4 i Gran skal bli fylkesveg.

En gruppe mennesker stiller seg bak to som sitter foran, i blå stoler. - Klikk for stort bildeLars Rem (Frp) og utvalgsleder Iselin Vistekleiven (Ap) (sittende foran) engasjerte seg sterkt i saken om hvem som skal ha ansvaret for lokalvegen langs nye riksveg 4 mellom Jaren og Lygna. De fikk støtte av resten av utvalget. Kari Hermanrud

På møtet i hovedutvalget den 16. oktober sa politikerne også nei til å ta ansvaret for snaut 1,6 kilometer gang og sykkelveg langs den nye riksvegen i Gran.

Ny riksveg

Statens vegvesen har bygget ny riksveg 4 gjennom Gran i flere etapper gjennom de siste 10 årene.

Strekningen Amundrud - Almenningsdelet, nord for Jaren, sto ferdig i 2014. Nå er strekningen videre nordover fra Almenningsdelet mot Lygnabakken i ferd med å bli bygget om.

Vegvesenet ønsker at den tidligere riksvegen og en strekning som i dag er kommunal veg, blir fylkets eiendom.

Vegvesenet foreslår samme løsning for en ny gang- og sykkelveg langs riksveg 4 mellom Kortungen og Lygnasæter.

Nei takk!

Fylkeskommunedirektøren gikk i sin innstilling inn for å godta at 3,2 kilometer kommunal veg og riksveg blir fylkesveg, men si nei til å ta over eierskapet for nesten 1,6 kilometer gang- og sykkelveg langs nye riksveg 4.

Fylkeskommunedirektøren og utvalget var enige om at gang- og sykkelvegen må eies av den som eier riksvegen, det vil si staten.

Lars Rem (Frp) var den første som tok til orde for å gå imot forslaget om å ta over 3,2 kilometer bilveg.

- Dette bør vi takke nei til. Vi har mer enn nok fylkesveg som skal driftes og vedlikeholdes fra før, sa Rem.

- Det er mer naturlig at staten tar ansvaret for dette vegnettet, mente Pål Arne Oulie (Sp).

Blir omkjøringsveg

Flere av politikerne pekte på at vegene på sørsida av Lygna, som Vegvesenet mener bør bli fylkesveg, får en funksjon som omkjøringsveg for riksveg 4, blant annet ved ulykker.

Utvalgsleder Iselin Vistekleiven (Ap) var spesielt opptatt av dette.

- Når riksvegene blir stengt, blir det en kjempestor belastning på fylkesvegene som blir brukt til omkjøring. Vi har mange fylkesveger i Innlandet som har en slik funksjon, men vi får ikke nok penger til å kompensere for slitasjen på omkjøringsvegene. Dette har vi blant annet tatt opp i forbindelse med statsbudsjettet, sa Vistekleiven.

Samstemt utvalg

Til slutt stilte samtlige partier i hovedutvalget seg bak et forslag om å ikke akseptere at gamle riksveg 4 og forlengelsen av den, fram til nytt kryss ved Kortungen, blir fylkesveg.

«Fylkestinget ser hele strekningen fra kryss ved Amundrud til Kortungen som en omkjøringsveg for riksveg 4, som staten må ta ansvar for», heter det i vedtaket.

Det er fylkestinget som skal fatte endelig vedtak i saken.

Hvis Statens vegvesen ikke er enig i fylkeskommunens vedtak, kan det bli Samferdselsdepartementet som til slutt avgjør saken.

Les sakspapirene i sak PS 17/2024 her og endringsforslaget som ble vedtatt her

Gruppe mennesker i kontorlokale - Klikk for stort bildeDisse møtte i samferdselsutvalgets møte den 16.10.: Bak fra venstre, Ali Hassan (vararepr., Ap), Gunn Marit Lindmoen (PP), Mai Bakken (SV), Pål-Arne Oulie (Sp), Suhur Lorch-Falch (MDG), Mats Ellingsen (H), Arne Enger (H), Kai Adsen (Ap) og Turi Elise Kaus (Sp). Sittende foran: Lars Rem (Frp) og Iselin Vistekleiven (Ap). Kari Hermanrud