Ministeren fikk sterke inntrykk av skader etter uværet

Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik besøkte Innlandet søndag.

Fylkesordfører Aud Hove og kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik møtte enhetsleder Geir Hestetræet og matrosene Astrid Onsager og Ola Monset i Vingnesvika, der båt og mannskap fra Randsfjordferja hjelper til med å rydde rundballer og annet vrakgods etter flommen. - Klikk for stort bildeFylkesordfører Aud Hove og kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik møtte enhetsleder Geir Hestetræet og matrosene Astrid Onsager og Ola Monset i Vingnesvika, der båt og mannskap fra Randsfjordferja hjelper til med å rydde rundballer og annet vrakgods etter flommen. Steinar Svensbakken Gjelsvik gjorde flere stopp, blant annet i Hamar, Lillehammer og Gausdal. Hensikten med besøket var å se på skader etter uværet og høre hvordan kommuner og enkeltpersoner har opplevd dramatikken.

Rundballe-aksjon i Mjøsa

Etter et møte på Hamar reiste Gjelsvik videre til Lillehammer, der han ble møtt av fylkesordfører Aud Hove. Hun møtte ministeren på Vingnes i Lillehammer.

Der fikk Gjelsvik se innsatsen for å få fjernet rundballer og annet problematisk avfall som den flomstore Gudbrandsdalslågen har ført ut i Mjøsa.

Innlandet fylkeskommune deltar med arbeidsbåt og mannskap fra Randsfjordferja, sammen med Norges Bondelag, Norsk institutt for naturforskning og mange frivillige. Statsforvalteren i Innlandet koordinerer arbeidet.

- Nok en gang er det imponerende å se hvordan folk stiller opp. Når Randsfjordferja måtte på land, kaster mannskapet vårt seg rundt og stiller opp for Statsforvalteren for å hjelpe til med opprydding i Mjøsa, sier fylkesordfører Aud Hove (Sp).

Møter i Gausdal

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (til venstre) fikk høre hvordan fylkeskommunens driftspersonell og driftsentreprenøren, Hafjell Maskin AS, sine ansatte og fylkesordfører Aud Hove opplevde uværet med flom og ras, blant annet i Gausdal. - Klikk for stort bildeKommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (til venstre) fikk høre hvordan fylkeskommunens driftspersonell og driftsentreprenøren, Hafjell Maskin AS, sine ansatte og fylkesordfører Aud Hove opplevde uværet med flom og ras, blant annet i Gausdal. Steinar Svensbakken Fra Lillehammer gikk turen videre til Gausdal, der mange veger og private eiendommer har fått store skader under flommen som oppsto da «Hans» herjet Innlandet. Elva Gausa gikk langt over sine bredder og det gikk mange jordskred i bratt terreng.

Hovedvegen gjennom Gausdal, fylkesveg 255, er fortsatt stengt flere steder.

Kommunalministeren fikk møte representanter for kommunen, entreprenører og andre som hadde gjort en innsats for å begrense skader og redde det som reddes kunne, under uværet.

Må gjenoppbygge riktig

I tillegg til fylkesordføreren stilte seksjonssjef Arne Fredheim, enhetsleder Trond Røstadstuen og byggeleder Kristian Skjellerudsveen for fylkeskommunen under møtet med Gjelsvik. De tre har jobbet nærmest døgnet rundt med å håndtere den dramatiske situasjonen på fylkesvegene i Innlandet den siste uka.

- Når vi skal bygge opp igjen vegstrekninger som har fått store skader, er det viktig at vi tar oss tid til å vurdere hva som er mest riktig, med tanke på flere slike værhendelser i framtida. Vi må øke dimensjonene på rør, kanskje flytte vegen litt, når vi reparerer. Og vi må koordinere arbeidet vårt med Statens vegvesen, kommunene og private aktører, sa Fredheim til ministeren.

- Viktig for å forstå

Aud Hove er glad for at statsråden tok seg tid til å besøke Innlandet denne søndagen.

- Det var sterke inntrykk for kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik. Det å få se med egne øyne og snakke med både berørte, kommunen og fylkeskommunen er viktig for situasjonsforståelsen, sa Hove etter møtet og befaringa i Gausdal.

Hove har fulgt godt med på alle hendelsene som har skjedd på fylkesvegnettet i Innlandet den siste tida.

Søndag ettermiddag er ca. 60 fylkesveger fremdeles helt eller delvis stengt, og 38 busslinjer som Innlandstrafikk har ansvaret for, er berørt av stengningene.

Det har kommet nye meldinger om jordskred langs flere fylkesveger søndag, og veger i Brumunddal, Hamar, Lillehammer og Gjøvik har blitt stengt på grunn av flom i Mjøsa.

Mange privatpersoner har stilt opp for kommuner  og Innlandet fylkeskommune for å hjelpe til med traktorer og gravemaskiner under uværet. Trond Røstadstuen, Arne Fredheim og Kristian Skjellerudsveen i fylkeskommunen møtte flere private som hadde hjulpet til på Svatsum i Gausdal. - Klikk for stort bildeMange privatpersoner har stilt opp for kommuner og Innlandet fylkeskommune for å hjelpe til med traktorer og gravemaskiner under uværet. Trond Røstadstuen, Arne Fredheim og Kristian Skjellerudsveen i fylkeskommunen møtte flere private som hadde hjulpet til på Svatsum i Gausdal. Steinar Svensbakken