Innlandsporteføljen skal finne vinnerprosjektene

Gjennom prosjektet Innlandsporteføljen skal vi finne grønne prosjekter med størst potensial for ny verdiskaping i Innlandet.

Sverre Bjørnstad, direktør i Innovasjon Norge, Innlandet, Rune Langerud, daglig leder i Norse Biotech og Zekarias Fundusa, forsker i Norse Biotech - Klikk for stort bildeNorse Biotech på Elverum er en av kandidatene til Innlandsporteføljen. De utvinner betulin fra bjørkenever til bruk i kosmetikk og kosttilskudd. Fra venstre: Sverre Bjørnstad, direktør i Innovasjon Norge, Innlandet, Rune Langerud, daglig leder i Norse Biotech og Zekarias Fundusa, forsker i Norse Biotech. Anders Øystein Gimse Innlandsporteføljen er et samspillsprosjekt som drives av Innlandet fylkeskommune, Statsforvalteren i Innlandet og Innovasjon Norge, Innlandet.

Målet

Målet er å finne de mest innovative, lønnsomme og sirkulære prosjektene i Innlandet og dessuten se hva som skal til for å realisere dem.

Porteføljen skal bestå av konkrete prosjekter som kan realiseres av industrimiljøene på tre til fem år.

Klimavennlig

Det var direktør i Innovasjon Norge, Innlandet, Sverre Bjørnstad, som tok initiativ til prosjektet.

– Bedriftslederne er blitt like radikale som miljøvernerne. Prosjektene må være materialeffektive og klimavennlige for å vare i flere tiår og sikre lønnsomme investeringer. Et prosjekt som Innlandsporteføljen kan hjelpe oss å koble sammen bedriftene som ønsker å bygge ny industri, med kompetansemiljøer nasjonalt og internasjonalt, som kan hjelpe dem i mål, sier Bjørnstad.

Biovalley

Prosjektet er utviklet innenfor rammene til Biovalley. Biovalley er et regionalt partnerskap som er pådriver for etablering, investeringer, gode rammevilkår og kompetansedeling innen grønn næring og grønn omstilling i innlandet.

Vestland fylkeskommune har gjennomført tilsvarende prosjekt, og Innlandsporteføljen vil dra nytte av erfaringene som er gjort der.

EY Consulting ledet prosjektet i Vestland og er også hentet inn for å lede Innlandsporteføljen.

Seks kandidater

Logo Innlandsporteføljen - Klikk for stort bildeSå langt er det plukket ut seks kandidater som vi nå kartlegger for å se om de kan bli en del av Innlandsporteføljen. Ytterligere kandidater legges til fortløpende.

Norse Biotech
I løpet av 2023 skal Norse Biotech fra Elverum starte fabrikkproduksjon av stoffet betulin fra restproduktet bjørkenever. Dette skal brukes i kosmetikk og kosttilskudd.

Metallco
Metallco Aluminium AS i Gjøvikregionen gjenvinner aluminiumsskrap til ny bruk, som for eksempel deler til bilindustrien.

Glocal green
Øyer-selskapet Glocal green Innlandet AS skal bygge Norges første biometanolfabrikk med restprodukter fra skogen som innsatsfaktor i produksjonen.

Vyrk
Industribedriften Vyrk fra Valdres skal bygge tre sirkulære fabrikker for å produsere verdens mest bærekraftige veggpanel fra returvirke og restprodukter fra skogen.

Hias
Hias How 20 AS i Stange er eid av de fire kommunene i Hamarregionen. De har tatt patent på en prosess som biologisk fjerner fosfor av avløpsvann og gjenvinner krystallen struvitt, som brukes som økologisk gjødsel.

Mapei
Mapei i Nord-Odal skal utvikle en teknologi som bidrar til at sement- og betongindustriens klimautslipp reduseres til null innen 2050.

Les mer om Innlandsporteføljen