Innlandet kan få mer penger

Forslag til nytt inntektssystem gir Innlandet 132 millioner mer i året, noe som tilsvarer 341 kroner mer per innbygger.

Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud foran et banner med logoen til Innlandet fylkeskommune. - Klikk for stort bildeFylkeskommunedirektør Tron Bamrud synes det er bra at utvalget nå dokumenterer at Innlandet bør få større uttelling. Marit Thobiassen Strande Dette er sammenliknet med dagens inntektssystem.

Det er bare Finnmark og Akershus som får større effekt per innbygger av forslaget til det nye systemet.

- Innlandet er landets mest spredtbygde fylke, og det koster å gi likeverdige tjenester. Det er bra at utvalget nå dokumenterer at Innlandet bør få større uttelling, men jeg skulle gjerne sett at de for eksempel på kollektivsiden hadde valgt en modell som i større grad gjør det mulig å tilby kollektivtjenester også i spredtbygde strøk, sier fylkeskommunedirektør Tron Bamrud.

Hva er et inntektssystem?

Inntektssystemet skal bidra til et likeverdig tjenestetilbud over hele landet gjennom fordelingen av midler til fylkeskommunen. Gjennom inntektssystemet blir rammetilskudd og skatteinntekter fordelt mellom fylkeskommunene.

I 2022 utgjør rammetilskuddet til fylkeskommunene om lag 40,1 milliarder kroner, mens skatteinntektene er anslått til om lag 42,3 millioner kroner.

Rammetilskuddet og skatteinntektene er frie inntekter som fylkeskommunen disponerer fritt. De utgjør i underkant av 80 prosent av fylkeskommunens inntekter.

Bakgrunn for nytt system

Kommunal- og distriktsdepartementet oppnevnte våren 2022 et ekspertutvalg for å vurdere og foreslå endringer i inntektssystemet for fylkeskommunene.

Fra 1. januar 2024 skal tre fylker deles i sju nye. Viken blir Akershus, Buskerud og Østfold, Vestfold og Telemark deler seg i to og det samme gjør Troms og Finnmark. Inntektssystemet må revideres for at det skal være tilpasset den nye fylkesinndelingen.

Rapporten fra utvalget ble klar i begynnelsen av desember. I rapporten presenterer de forslaget til et nytt inntektssystem.

Endringer som har betydning for Innlandet

Noen av endringene som er foreslått, har stor betydning for Innlandet fylkeskommune.

Det er blant annet at midler til opprusting og fornying av fylkesveger skal fordeles etter ordinære kriterier. Med 6 790 kilometer fylkesveg å vedlikeholde, vil det gi Innlandet fylkeskommune mer penger sammenliknet med dagens system.

Tidligere har disse midlene blitt fordelt etter særskilt fordeling, noe som har slått uheldig ut for Innlandet.

Det samme gjelder blant annet forvaltning av tilskudd på landbruksområdet og distrikts- og regionalpolitiske tilskudd. Utvalget foreslår også at dette nå skal fordeles etter ordinære kriterier og ikke som særskilt fordeling.

Innlandet fylkeskommune har vært pådrivere for å få til denne endringen.

Videre prosess

Forslaget til nytt inntektssystem sendes nå på høring med frist 3. mars 2023.

Saken skal behandles og vedtas i Stortinget.

Planen er at nytt inntektssystem skal tre i kraft i 2024.