Inkludering i alle generasjoner

Det å ha plass til alle hele livet var et gjennomgående tema under Maihaugkonferansen 2023.

Programleder Noman Mubashir i samtale med alderspsykiater og professor Geir Selbæk om de eldre som ressurs. - Klikk for stort bildeProgramleder Noman Mubashir i samtale med alderspsykiater og professor Geir Selbæk om de eldre som ressurs.Den årlige Maihaugkonferansen gikk av stabelen 1. og 2. juni 2023. Tema for årets konferanse var utenforskap, generasjonsmøter, migrasjon, digitalt utenforskap og eldre som ressurs. Maihaugkonferansen ble ledet av NRK-journalist Noman Mubashir.

Sterke, personlige historier

Første dag av konferansen sto personlige historier  sentralt og publikum fikk høre sterke historier om det å føle seg utenfor. Fylkespolitiker i Innlandet, Suhur Lorch-Falch kom til Norge fra Somalia i 1997. Hun fortalte om hvordan hun har opplevd hverdagsrasisme, som også hennes tre barn har fått merke på kroppen.

Lill Regine Skaug fra Brumunddal, som vi kjenner fra The Voice, slet med overvekt tidlig i 20-årene. Publikum fikk høre hennes sterke historie om hvordan hun ikke ble tatt på alvor som følge av at hun var overvektig, noe som i stor grad har påvirket livet hennes.

No = not yet

Aiman Shaqura, siviløkonom og gründer. - Klikk for stort bildeAiman Shaqura er siviløkonom og gründer. Han bygget seg opp gjennom å ikke gi seg og tjente sine første kroner da han begynte å banke på dører for å jobbe og selge. I dag har han kjøpt bygget han tidligere vasket toalettene i.På andre dag av Maihaugkonferansen fortalte siviløkonom og gründer Aiman Shaqura med humor og glimt i øyet hvordan han er kommet dit han er i dag. Han kom til Norge som flyktning fra Palestina og vokste opp på Toten, der han gikk fra å pante flasker, pusse sko og vinduer til å omsette for over 100 millioner kroner.

Shaqura hedret sine foreldre og viste til faren sin som ikke tok et nei for et nei.

- Han hørte bare "not yet" da han traff moren min, sa han til latter fra salen.

Fikk døra slengt i ansiktet

Trygghet, tilhørighet og en felles framtid er avgjørde, påpekte Shaqura.

- Det å få mulighet til å jobbe gav meg en trygghet som gjorde at jeg kom meg på neste skoletur. Uavhengig om du heter Trine eller Achmed, så man du ha troen på at egen innsats vektes like mye som andres.

Det handler ikke å få, men å få til. Vi skal jobbe for å få det vi vil ha, sa han og refererte til sin egen mor.

Shaqura fortalte også om da han fikk døra slengt i ansiktet sammen med stygge kommentarer da han gikk rundt for å selge julenek som tenåring.

- For meg ble dette en kamp. Jeg ville ikke at han skulle knekke meg. Jeg skulle bli en forretningsmann og ville studere ved Oxford.

De eldre er en viktig ressurs

Aiman Shaqura, siviløkonom og gründer. - Klikk for stort bildeGeir Selbæk viste til hvordan forekomsten av demens vil øke i takt med en aldrende befokkning.Når eldrebølgen kommer - skal vi surfe eller drukne? Det spørsmålet stilte forskningssjef ved Nasjonalt senter for aldring og helse og professor ved Universitetet i Oslo, Geir Selbæk. Han påpekte at vi blir stadig eldre fordi vi lever lenger. Han selv vil i følge statistikken leve fem år lenger enn sin egen far. Halvparten av alle over 90 år får demens. Hvordan skal vi møte dette?

- De ekstra fem årene kan være veldig ressurskrevende. Samtidig har det vært mange positive livstilsendringer de siste 30-40 årene. Vi får kanskje forkorta ned perioden vi må leve med sykdom på slutten av livet. Samtidig som det blir flere syke, blir det også flere friske, påpekte Selbæk.

Flere eldre inn i frivilligheten

I samtale med programleder Noman Mubashir, påpekte Selbæk at de eldre blir diskriminert.

- Eldre usynligjgøres slik det er i dag. Dette er en stille diskriminering. Det er hevdet at det er mer akspetabelt å diskrimenere eldre enn andre grupper. Hva skjer når folk nærmer seg 60 år? De som er over 55 blir ikke kalt inn til jobbintervju. Oppfatningen er at de er seine, upålitligere, blir mer sykemeldte og ikke leverer, sier Selbæk og fortsetter:

- Dette stemmer ikke. Eldre er mer aksepterende enn andre grupper. De har mindre sykefravær, er samvittighetsfulle og leverer like mye. Det eneste de kan være litt dårlige på er omstilling. Vi må gjøre noe mer enn bare å aktualisere dette på konferanser. Vi trenger de eldre og må legge bedre til rette for å jobbe innen frivillighet, for eksempel, avsluttet Selbæk.

Aktuelle tema for mange

Arrangøren er godt fornøyd med årets konferanse.

- Det ble en veldig fin konferanse som tok for seg ulike generasjoner, fra de unge til de eldre.  Vi var innom mange perspketiver, uavhengig av kjønn og etnisitet. Mange nevnte at de skulle ønske at flere av sine kolleger var til stede da temaene var aktuelle for veldig mange, sier seniorrådgiver og ansvarlig for konferansen, Ingeborg Lunde i Innlandet fylkeskommune.

Maihaugkonferansen blir arrangert av NAV, Politiet, Innlandet fylkeskommune, Statsforvalteren i Innlandet og Maihaugen.

Publikum fikk gleden av å oppleve Lillehammer seniorkor som avslutning på årets Maihaugkonferanse. - Klikk for stort bildePublikum fikk gleden av å oppleve Lillehammer seniorkor som avslutning på årets Maihaugkonferanse.