Hardere ordskifte i skolesaken

De politiske skillelinjene i saken om skole- og tilbudsstruktur ble enda tydeligere i fylkesutvalget fredag.

Mange personer i et stort møterom - Klikk for stort bildeEn håndfull elever fra musikklinja ved Hadeland videregående skole fikk med seg ordskiftet i fylkesutvalget fredag. Marit Thobiassen Strande

Møtet i fylkesutvalget var ekstraordinært og hadde kun saken om skole- og tilbudsstruktur på kartet.

De samme helhetlige alternative forslagene fra hovedutvalg for utdanning ble fremmet på nytt, men det var innstillingen fra hovedutvalg for utdanning som fikk flertall også i fylkesutvalget.

Les mer om de ulike forslagene

Kritikk av prosessen

Mye av debatten i fylkesutvalget handlet om prosessen like mye som selve saken om skole- og tilbudsstruktur.

Blant annet fikk fylkeskommunedirektør Tron Bamrud flere spørsmål fra mindretallspartiene om hvordan administrasjonen har jobbet med saken.

Tron Bamrud fikk også en bestilling fra fylkesutvalget om en gjennomgang tirsdag 22. oktober av hvordan administrasjonen har vurdert hva som er barns beste. Dette er dagen før saken skal behandles i fylkestinget.

Kritikk av flertallspartiene

Flertallspartiene fikk kritikk fra mindretallspartiene både for ikke å lytte og for at de hadde bestemt seg på forhånd.

Hans Kristian Enge (Ap) forsikret at han har lest alle høringsinnspillene og vært i kontakt med mange relevante aktører.

– Jeg har også vært med og lyttet til hvordan vi skal skape bedre bredde og kvalitet for ungdommen i skoletilbudet. Det viser flertallsforslaget. Det er å lytte og det er demokrati, sa han.

Hanne Alstrup Velure (H) kommenterte på beskyldningene om at de allerede hadde bestemt seg før høringen.

– Jeg blir oppgitt over å stadig få vite at vi har konkludert lenge før vi har gjort det. Dem som egentlig har konkludert, det er de som har vært imot. År etter år forsøkte vi å få gjort noe med strukturen. Man har vært imot hele vegen gjennom prosessen. Det kaller jeg å være forutinntatt og ha bestemt seg på forhånd, sa hun.

Innstillingen fikk flest stemmer

Innstillingen fra hovedutvalg for utdanning var forslaget fremmet av Ap, Høyre og MDG. Dette fikk flertall i hovedutvalget og ble dermed innstillingen til fylkesutvalget da saken skulle behandles her.

Forslaget handler blant annet om å legge ned to videregående skoler og fire skolesteder:

• Skarnes videregående skole
  • Dokka videregående skole
  • Skolested Dombås, Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule
  • Skolested Lom, Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule
  • Skolested Flisa, Solør videregående skole
  • Skolested Sønsterud. Hele tilbudet på skolested Sønsterud flyttes til skolested Våler ved Solør videregående skole.

– Vi er nødt til å ta grep for å kunne bygge samfunnet på en annen måte. Nå har vi mulighet til å ta grep før vi blir tvunget ut i en situasjon hvor vi ikke har valg. Da må vi tørre å ta denne debatten og finne tiltak, sa Hans Kristian Enge (Ap).

Fremmet forslagene på nytt

I fylkesutvalget fremmet Aud Hove (Sp) det samme forslaget som Sp fremmet på vegne av sju partier i hovedutvalg for utdanning onsdag. I tillegg til Sp, står SV, KrF, Rødt, Venstre, Industri- og Næringspartiet og Pensjonistpartiet bak forslaget.

I forslaget sier de blant annet at de ikke ønsker å gjøre store endringer i skolestrukturen på nåværende tidspunkt.

– Vi må nå jobbe godt og målbevisst for å sikre en tilbudsstruktur som svarer på samfunnets behov og som gjør at færrest mulig må flytte på hybel eller bruke mange timer på buss for å få et studietilbud, sa Hove.

Også Fremskrittspartiets forslag fra hovedutvalget ble fremmet på nytt av Wenche Haug Almestrand.

Frp er opptatt av å innføre fritt skolevalg, som de mener vil gi elevene makt til å bestemme over egen skolehverdag.

– Alle enkeltmennesker er ulike og unike. Derfor er det viktig at alle har muligheten til å velge en skole som passer best for deres behov og drømmer for framtida, sa hun.

Politisk behandling

Innstillingen fikk 8 stemmer og er dermed fylkesutvalgets innstilling til fylkestinget når de skal sluttbehandle saken onsdag 23. oktober.

Forslaget fra de 7 mindretallspartiene fikk 6 stemmer, mens forslaget fra Frp fikk 1 stemme.

Les sakspapirene PS 138/2024

Se debatten i nett-tv