Mostphotos
Fylkestinget vedtok ny skole- og tilbudsstruktur for Innlandet i oktober. Denne skal gjelde fra skoleåret 2025/26, og det er mye som skal på plass.
Tilpasning av bygg
Dette gjelder blant annet skolebygg som skal tilpasses for å ta imot flere elever.
– Dette arbeidet koordineres av avdelingene Kompetanse og tannhelse og Eiendom og skjer i tett samarbeid med de aktuelle skolene. Vi etablerer lokale prosjektgrupper hvor ledelse, ansatte, lokale tillitsvalgte og lokal vernetjeneste deltar for å sikre god brukermedvirkning, sier eiendomssjef Per Anders Bakke.
Ved noen skoler er det kun behov for å gjøre mindre tilpasninger for å ta imot elever. Dette gjelder blant annet Lena-Valle vgs., Nord-Gudbrandsdal vgs. på Otta og Vinstra vgs. Ved andre steder, som på Sentrum vgs., kreves det større tiltak.
Elever som må bytte skole
Det er viktig å forberede for en god overgang for elevene som må bytte skole. Skolene som skal ta imot elevene og skolene hvor elevene går nå, samarbeider om dette.
Elevene selv har også en viktig stemme i dette arbeidet, og elevrådene blir også involvert.
Elever som må flytte
Fylkestinget har vedtatt at det skal utredes behov for og etableres internat/hybelhus på Otta, Vinstra og Våler. Vertskommunene er positive til samarbeid, og det er allerede avtalt møter med Sel og Nord-Fron kommuner for å snakke om hvordan vi kan finne gode løsninger for ungdommene.
Det etableres en arbeidsgruppe som skal jobbe med dette. Skolene, tillitsvalgte, Eiendom og Kompetanse og tannhelse er med, og arbeidet ledes av Wenche Irene Holen på Kompetanse og tannhelse.
Alternative opplæringsmodeller
En del av den nye skole- og tilbudsstrukturen er etablering av alternative opplæringsmodeller. Disse skal ivareta behov for arbeidskraft og kompetanse i en situasjon med elevnedgang og endringer i skole- og tilbudsstruktur, som kvalitet i opplæringen skal ivaretas.
I dag har Innlandet fylkeskommune 18 ulike alternative opplæringsmodeller innenfor yrkesfag, der samarbeid med arbeidslivet står sentralt. Dette er i tillegg til hovedmodellen, som er to år på skole og to års læretid i bedrift.
Fylkeskommunen har etter vedtaket drøftet etablering av alternative opplæringsmodeller med partene i arbeidslivet.
– Vi vil sikre at modellene har et godt grunnlag for iverksetting gjennom god dialog med skoler, lokalt arbeidsliv, lærebedrifter og opplæringskontor, sier Jørn Olav Bekkelund, seksjonssjef fagopplæring og skoletilbud.
I desember vedtar fylkestinget tilbudsstrukturen for skoleåret 2025/26.
– I denne saken foreslår vi ulike løsninger for gjennomføring, så er det opp til politikerne å bestemme hva de vil gå for, sier Bekkelund og legger til at saken så langt er drøftet i Lærlingrådet og Yrkesopplæringsnemnda.
Nettskole
Hovedutvalg for utdanning har vedtatt en etablering av en nettskole som et supplement til det ordinære skoletilbudet.
Nå blir det nedsatt en arbeidsgruppe som skal jobbe med å etablere en nettskole i Innlandet. Denne skal ledes av rektor ved Trysil vgs., Kristin Stevik. Målet er å ha et nettskoletilbud på plass innen skolestart 2025.
Skoleskyss
Alle elever i videregående skole som bor mer enn seks kilometer fra skolen eller som har spesielle behov for transport, har rett til fri skoleskyss. Innlandstrafikk organiserer skoleskyssen og vil sørge for at elever med rett til skoleskyss får transport til og fra skolen.
– Dersom en elev får innvilget skoleskyss på en strekning vi ikke har transporttilbud på i dag, vil vi sette opp transport på denne strekningen, sier Tommy Forseth som er leder på enheten Rutetilbud ved Innlandstrafikk.
Han understreker at skoleskyssen kjører ved skolestart på morgenen og skoleslutt på ettermiddagen.
– Det betyr at vi ikke kan planlegge skyss etter timeplanen til hver elev, sier Forseth.
Spørsmål og svar
På innlandetfylke.no finner du svar på en rekke spørsmål rundt den nye skole- og tilbudsstrukturen. Denne siden vil bli oppdatert jevnlig.
Spørsmål og svar