Fylkesutvalget møtte topp-politikere i Oslo

Fylkesutvalget fikk lagt fram både utfordringer og muligheter i Innlandet da de møtte nasjonale politikere.

Medlemmene av fylkesutvalget sammen med stortingspolitikere fra Innlandet i en trapp - Klikk for stort bildeFylkesutvalget møtte 8 av 13 stortingsrepresentanter fra innlandsbenken da de var i Oslo. Marit Thobiassen Strande Fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) var veldig fornøyd med oppholdet i Oslo som varte fra mandag til tirsdag denne uka.

- Vi er i Oslo rett og slett for å rope høyt om hva vi gjør i Innlandet og hva vi er opptatt av. Vi har møtt innlandsbenken og politisk ledelse i både kunnskapsdepartementet, kommunal- og distriksdepartementet, olje- og energidepartementet og samferdselsdepartementet. Så nå har vi fått tatt opp mange viktige saker for Innlandet fylke, sa Hagen.

Fylkesutvalget hadde et fullpakket program. I tillegg til møter med Østlandssamarbeidet og KS, møtte fylkesutvalget politisk ledelse i flere departementer.

Ny skole- og tilbudsstruktur

Statssekretær Sindre Lysø, Hans Kristian Enge, Mona Cicilie Stormoen og Håvard Sagbakken Saanum. - Klikk for stort bildeFra venstre: statssekretær i Kunnskapsdepartementet Sindre Lysø, Hans Kristian Enge, Mona Cicilie Stormoen og Håvard Sagbakken Saanum. Marit Rolstad Med statssekretær Sindre Lysø (Ap) i Kunnskapsdepartementet diskuterte de blant annet mangelen på fagarbeidere som vil merkes i framtida og etableringen av et nasjonalt senter for yrkesfag.

- Vi har satt ned et partssammensatt utvalg for å se på hva dette skal være og hva det skal inneholde. Men spørsmål om lokalisering, må vi komme tilbake til, sa Lysø.

Even Aleksander Hagen fikk også informert litt om arbeidet med skole- og tilbudsstruktur som er i startgropa i Innlandet.

- Vi starter nå en prosess for å se hvordan vi skal rigge videregående opplæring i framtida i Norges mest spredtbygde fylke, sa han.

Nytt inntektssystem

Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik, fylkesordfører Even Aleksander Hagen, fylkeskommunedirektør Tron Bamrud, Mari Gjestvang,  Per-Gunnar Sveen og statssekretær Ole Gustav Narud. - Klikk for stort bildeFra venstre: kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik, fylkesordfører Even Aleksander Hagen, fylkeskommunedirektør Tron Bamrud, Mari Gjestvang, Per-Gunnar Sveen og statssekretær Ole Gustav Narud. Marit Thobiassen Strande I møtet med statsråd Sigbjørn Gjelsvik (Sp) og statssekretær Ole Gustav Narud (Sp) i Kommunal- og distriktsdepartementet, handlet det mye om forslag til nytt inntektssystem for fylkeskommunene.

- Vi har spesielle utfordringer. Det bor folk i absolutt hele Innlandet. Jeg håper det nye inntektssystemet vil gjenspeile dette, sa Per-Gunnar Sveen (Ap).

Fylkesordfører Hagen var også tydelig på at antall kilometer fylkesveg må vektlegges i større grad, slik også ekspertutvalget foreslår i sitt forslag til nytt system.

Boliger i bygd og by

Gjelsvik nevnte også distriktsmeldingen, som skal være klar rett over sommerferien.

- I denne jobber vi spesielt med å se på velfungerende boligmarkeder i både bygd og by, sa Gjelsvik.

Dette er fylkesutvalget fornøyd med, for de er opptatt av bedre tilgang på boliger i distriktene. For få egnede boliger i de minst sentrale kommunene, gjør det utfordrende for bedriftene å rekruttere ansatte.

Innlandsbenken

8 av de 13 stortingspolitikerne som er valgt inn fra Innlandet hadde anledning til å møte fylkesutvalget i forbindelse med Oslo-turen. Her ble både inntektssystemet og skole- og tilbudsstruktur tema.

Dessuten snakket de mye om fylkesveg og etterslepet på vedlikehold i tillegg til alle bruene på fylkesvegnettet, som også skal vedlikeholdes.

I den forbindelsen ble også Tretten bru nevnt. Den ti år gamle brua kollapset som kjent i august 2022. Fylkesordfører Hagen sa at han ikke har gitt opp håpet om at staten skal bidra økonomisk for å få på plass ny bru. Han understreket likevel at de må vente på rapporten fra havarikommisjonen.

Krevende kraftsituasjon

Statssekretær i olje- og energidepartementet Elisabeth Sæther og Hans Kristian Enge, Håvard Sagbakken Saanum, Hans Olav Lahlum og Sindre Sørhus - Klikk for stort bildeStatssekretær i olje- og energidepartementet Elisabeth Sæther til høyre. Fra venstre: Hans Kristian Enge, Håvard Sagbakken Saanum, Hans Olav Lahlum og Sindre Sørhus. Marit Thobiassen Strande Statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) i Olje- og energidepartementet snakket blant annet om den krevende energisituasjonen Norge er i og at kraftproduksjonen må økes samtidig som kapasiteten i kraftlinjene må opp. I den sammenhengen ble også fornybar energi nevnt.

- Fornybar energi er kontroversielt fordi det alltid vil krevende arealinngrep, sa hun.

Sæther poengterte også at det er lite fruktbart å diskutere om det er pent eller stygt med vindmøller, men mer nyttig å snakke om hvilken verdi vindkraft har for samfunnet.

Fikk mange innspill om samferdsel

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås og Sindre Sørhus - Klikk for stort bildeStatssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås til høyre og Sindre Sørhus. Marit Thobiassen Strande Statssekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet snakket blant annet om forslaget til Nasjonal transportplan, som kommer våren 2024, ett år før planlagt.

Han fikk også med seg en del innspill fra fylkesutvalget, blant annet at Innlandet landets største fylkesvegeier må få mer penger for å gjøre noe med det store etterslepet på fylkesvegene Dessuten mener fylkesutvalget at det går for sent med å få mer gods over på bane og at staten bør være med å betale for ny bru på Tretten.

Han fikk også klar beskjed om at fylkesutvalget er ganske samstemte når det gjelder de store linjene i samferdselspolitikken Innlandet til tross for ulik partitilhørighet.