Foreslår sørsamisk navn på Innlandet

Fylkesutvalget sender forslag til sørsamisk navn på Innlandet og Innlandet fylkeskommune på høring.

Samisk flagg - Klikk for stort bilde Mostphotos Slik er forslagene til navn:

• Innlandet – Sisdajve
  • Innlandet fylke – Sisdajven fylhke
  • Innlandet fylkeskommune – Sisdajven fylhkentjïelte

Dette samsvarer med Sametingets forslag.

Alle statlige, fylkeskommunale og kommunale organer som skal vedta skrivemåter av stedsnavn, skal legge fram saken for stedsnavntjenesten. Det er Sametinget som er stedsnavntjenesten for samiske navn.

Bakgrunn for saken

I november 2021 signerte sametingspresident Silje Karine Moutka og fylkesordfører Even Aleksander Hagen en overordnet samarbeidsavtale mellom Sametinget og Innlandet fylkeskommune.

I avtalen står det at fylkeskommunen har et særskilt ansvar for sørsamisk og vil ta et aktiv ansvar for styrking og utvikling av sørsamisk språk.

Stedsnavntjenesten mente det ikke var nødvendig å sende saken på høring. Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud vurderer at saken er så viktig at han likevel ønsker å gjøre dette, blant annet for å bidra til å gi det sørsamiske språket oppmerksomhet.

Ikke enstemmig

Mona Stormoen er enig i dette.

- Innlandet er et fylke med to språk – norsk og samisk. Innlandet fylkeskommune har et særskilt ansvar for at sørsamisk skal høres, synes og brukes, sa hun.

Truls Gihlemoen var derimot helt uenig.

- Vi i Fremskrittspartiet ser ingen grunn til at vi skal bruke penger på å ha et ekstra sett med navn på skilt og logoer i Innlandet, sa han og varslet at de ville stemme imot.

Saken ble vedtatt mot Frps ene stemme.

Navneforslaget sendes derfor ut på høring med frist 15. september.

Saken skal behandles i fylkestinget i desember 2023.

Les sakspapirene PS 70/2023