EU-pris til Innlandet fylkeskommune

Fylkeskommunen får prisen sammen med flere andre for samarbeid over grensen om bredbånd.

Bredbåndskoordinator i Torsby kommune Cecilia Sjödén og juryformannen. - Klikk for stort bildeBredbåndskoordinator i Torsby kommune Cecilia Sjödén og juryformannen. EU De andre samarbeidspartnerne er Grue kommune i Innlandet, Torsby kommune og Länsstyrelsen Värmland i Sverige.

Prisen ble delt ut i forbindelse med European Broadband Award 2022, som ble arrangert i Brüssel i slutten av september.

Dette er et arrangement som anerkjenner fremragende bredbåndsprosjekter i Europa.

Spesialpris

Piloten Innlandet fylkeskommune har vært med på, har fått navnet Broaden. Den fikk juryens spesialpris i kategorien innovative modeller for finansiering, næringsliv og investeringer.

- Vi er veldig glade og stolte over at vi har blitt tildelt juryens spesialpris og at piloten vår blir anerkjent på denne måten, sier bredbåndskoordinator i Torsby kommune Cecilia Sjödén.

Det er utfordrende å tilby bredbånd i distriktene både i Norge og Sverige, blant annet på grunn av de lange avstandene. Grenseområdet mellom Innlandet og Värmland har vanskelig terreng med både tett skog og svært liten bebyggelse, noe som igjen skaper store utfordringer.

Bredbånd til distriktene

Broaden-piloten er gjennomført innenfor Interreg Nordsjøprosjektet CORA, som blant annet handler om å gi distriktene digital infrastruktur.

I piloten har Torsby kommune lagt en fiberkabel på svensk side i innsjøen Røgden opp til norskegrensen. Denne har Finnskogtoppen hotell i Grue kommune koblet seg til. Dermed har de fått tilgang til bredbånd og bredbåndstjenester fra Sverige.

– Forhåpentligvis kan piloten vår inspirere andre land, regioner og kommuner med spredtbygde strøk i EU til å gjøre noe lignende. Samarbeid er nøkkelen til å løse bredbåndsutbygging i spredtbygde strøk, sier bredbåndskoordinator i Innlandet fylkeskommune Dag Arne Henriksen.

Mer informasjon

European Broadband Awards

CORA (COnnecting Remote Areas with digital infrastructure and services)