Bystrategien Kongsvinger 2050 har som mål å utvikle Kongsvinger til et levende og urbant sentrum med høy kvalitet i det offentlige rom. Blant tiltakene som i den sammenheng skal gjøres er:
- Å utbedre Kongsvinger bru som innebærer sandblåsing, maling og nytt dekke på fortauet. Dette arbeidet startet sommeren 2022 og er ferdig til 2. oktober 2022.
- Å bygge om Storgata fra en riksvegsgate til bygate med bredere fortausarealer, ombygging av flere kryss, mer beplanting, ny belysning og ny bussholdeplass ved rådhuset. Disse arbeidene starter mandag 2. oktober 2023, og er planlagt sluttført i september 2024.
- Å etablere ny belysning ved Kongvinger bru. Dette arbeidet er planlagt igangsatt høsten 2023 og avsluttes i løpet av vinteren 2024.
Endrer kjøremønster i månedsskiftet september/oktober
Illustrasjonen viser Storgata etter utbedringen.
Innlandet fylkeskommune
Den nye fasen i byutviklingen av Kongsvinger sentrum fører til endringer i kjøremønsteret for trafikantene. Det vil være enveiskjøring i Storgata i fra 2. oktober 2023. Fra samme dato vil Brugata også ha enveiskjøring fra Rådhusgata til Storgata.
- Den første tiden vil Storgata ha enveiskjøring i retning rådhuset, men det vil i løpet av byggefasen bli endringer i kjøremønsteret. Vi vil informere om endringene og oppfordrer trafikantene til å følge godt med på henvisningene i trafikkbildet, sier byggeleder Steinar Johansen i Innlandet fylkeskommune.
Samtidig som arbeidene i Storgata starter, vil Kongsvinger hengebru åpne for trafikk.
- Kjøremønsteret på brua blir tilpasset kjøremønsteret på nordsiden av brua, og brua vil derfor gjenåpne med enveiskjøring i nordgående retning, forteller byggeleder Borger Løfsgaard Kojedahl i Innlandet fylkeskommune.
Ved at Kongsvinger bru blir enveiskjørt, blir det mindre trafikk inn i anleggsområdet. Dette vil bedre sikkerheten for de som arbeider på anlegget.
Bedrer forholdene for myke trafikanter
Kongsvinger hengebru har vært åpen for myke trafikanter i perioden brua har blitt utbedret. Det neste året blir det betydelig bedre fremkommelighet for myke trafikanter på hengebrua.
- Ettersom kjøretøyene skal bruke vestre kjørefelt over brua, frigjøres det østre kjørefeltet til toveis sykkeltrafikk. Dette gjør at gående er den eneste brukergruppen av fortauene, noe som reduserer konflikten mellom gående og syklende. Dette bedrer fremkommeligheten betydelig for myke trafikanter, sier Andreas Fuglum i Kongsvinger kommune.
Bussholdeplass for nordgående busser vil være ved Rådhuset, mens det i sørgående retning vil være ved Tommelstads gate.
Erfaringene med enveiskjøring over Kongsvinger hengebru og gjennom Storgata vil bli evaluert høsten 2024.