Bekymret over at flere blir drept i trafikken

Utvalgsleder Stein Tronsmoen ser alvorlig på at tallet på dødsulykker har økt kraftig i 2023.

Stein Tronsmoen, leder i hovedutvalg for samferdsel - Klikk for stort bildeStein Tronsmoen (Sp) er bekymret for at tallet på drepte i trafikken øker i 2023, både på landsbasis og i Innlandet. Jan Kristoffersen Hittil i år har 16 personer blitt drept i trafikken på vegene i Innlandet. Det er dobbelt så mange som på samme tid i fjor.

- En hard virkelighet

- Vi er på feil veg når det gjelder de alvorligste ulykkene i trafikken. Det er en alarmerende utvikling i tallet på ulykker på Innlandet fylkeskommune sine veger, sa Stein Tronsmoen (Sp), da han ledet det siste møtet i det avtroppende hovedutvalget for samferdsel, som har sittet i fire år.

Av de 16 som har blitt ble drept på innlandsvegene hittil i år, har 12 personer omkommet på en fylkesveg.

- Det er leit å avslutte en fireåresperiode i fylkespolitikken med så dystre og tragiske ulykkestall. Men dette er den harde virkeligheten, sa Tronsmoen.

Verst i landet

Statistikken over antallet drepte og hardt skadde pr. 100 000 innbyggere i perioden 2019 - 2022 i hvert fylke viser at situasjonen er alvorlig i Innlandet. Fylket vårt har desidert flest drepte pr. 100 000 innbyggere.

Trafikksikkerhetskoordinator Arne Skybak - Klikk for stort bildeTrafikksikkerhetskoordinator Arne Skybak og hans kolleger skal kartlegge siktforholdene i alle kryss på fylkesvegene i Innlandet for å bedre trafikksikkerheten. Innlandet fylkeskommune På samferdselsutvalgets siste møte den 4. oktober orienterte trafikksikkerhetskoordinator Arne Skybak i Innlandet fylkeskommune om ulykkessituasjonen i Innlandet og landet for øvrig.

- Ulykkene skjer over hele fylket og med folk i alle aldre. De rammer også alle typer trafikanter, selv om bilførere er mest utsatt, sa Skybak.

Skybak fortalte om tiltak fylkeskommunen jobber med for å minske risikoen for at folk blir drept i trafikkulykker. I perioden 2022 - 2025 har fylkeskommunen satt av ca. 80 millioner kroner til særskilte trafikksikkerhetstiltak i handlingsprogrammet for fylkesvegene.

Ulykker blir gransket

Politiet og Statens vegvesen gransker de alvorligste ulykkene rett etter at de har skjedd. På bakgrunn av dette lager de en ulykkesrapport, som også går til fylkeskommunen, når ulykka har skjedd på en fylkesveg.

- I tillegg gjør samferdselsavdelingens fagfolk undersøkelser på ulykkesstedet for å se om det er forhold ved vegen og de fysiske forholdene rundt vegen som kan forbedres, med tanke på trafikksikkerhet, fortalte Skybak.

Langsiktig arbeid nytter

Det finnes nasjonale planer for trafikksikkerhet, som også blir mye brukt, når fylkeskommunen jobber med å bedre trafikksikkerheten.

- Erfaringen har vist oss at det nytter å jobbe langsiktig og systematisk med tiltak som kan gjøre det tryggere å ferdes i trafikken. Nå vil vi blant annet kartlegge alle kryssene på fylkesvegene, for å se på sikt og andre forhold som kan påvirke trafikksikkerheten i kryss, sier Skybak.