Behov for mer kraft

Vi må blant annet vurdere både å utvikle eksisterende vannkraftverk og bygge nye, mener fylkestinget.

Vann renner ut av slusene i et vannkraftverk - Klikk for stort bilde Mostphotos I tillegg må vi vurdere havvind, vindkraft på land og solkraft. Dessuten må vi utvikle og stimulere til mer bruk av bioenergi og geotermisk varme, mener politikerne.

De framhever også at nettkapasiteten samtidig må økes markant for å sikre god og sikker infrastruktur som er dimensjonert for både økt forbruk og produksjon.

Dette er noen av hovedpunktene i høringssvaret til Energikommisjonens utredning, noe flertallet i fylkestinget vedtok onsdag.

Samlokalisering og lokal produksjon

For bedre å kunne unytte spillvarme og restressurser, er det viktig å samlokalisere industri som har overskuddsvarme med industri som har energibehov, mener fylkestinget.

De mener også det bør være et mål å produsere kraft i samme område som der den skal brukes. Det vil redusere presset på overføringsnettet, samtidig som kortere overføringsdistanse reduserer kraftsvinn.

Politisk behandling

Alle partiene fremmet alternative forslag til innstillingen fra fylkesutvalget.

Det kom separate forslag fra FrP, SV og Rødt.

Hanne Velure (H) fremmet et felles forslag på vegne av Høyre, Ap, Sp, MDG, KrF, Pensjonistpartiet og Venstre.

- Jeg synes vi har fått til et godt høringssvar, som i stor grad støtter energikommisjonenes prinsipielle anbefalinger, sa hun.

Fellesforslaget fra de sju partiene fikk flertall, med 47 stemmer.

Les hele vedtaket (PDF) (PDF, 178 kB)

Les sakspapirene PS 19/2023

Energikommisjonen

Energikommisjonen ble oppnevnt i februar 2022 for å kartlegge energibehovene og foreslå økt energiproduksjon. Målet er at Norge fortsatt skal ha overskuddsproduksjon av kraft og at rikelig tilgang på fornybar kraft fortsatt skal være et konkurransefortrinn for norsk industri.

Kommisjonen har levert utredningen NOU 2023:3 Mer av alt raskere. Det er denne fylkeskommunene er blitt invitert til å mene noe om.