Tore Meek
Målet er at dyr skal slippe å lide lenger en absolutt nødvendig.
Hvert år blir titusenvis av dyr skadet eller drept i trafikken i Norge. Dette inkluderer både vilt og husdyr. Håndteringen av dyrepåkjørsler er i dag både tidkrevende og frustrerende for politi og viltforvaltning. Manglende koordinering, utdaterte vaktlister og upresise kartløsninger gjør arbeidet med varsling og ettersøk unødvendig komplisert og tidkrevende.
– De som ringer inn opplever ofte lange ventetider for å varsle hendelsen til 02800 på grunn av høyt trykk på linjen. Vi har hørt om tilfeller hvor innringer har måttet vente opp mot 20 minutter før de har fått svar, sier Anders Lyngstad.
Fra venstre: Geir Morten og Anders Lyngstad eier KVsystem. Anders Lyngstad er også daglig leder.
Privat
Han er daglig leder i KVsystem AS, som har jobbet med å utvikle et nytt system for å ta imot varsler om dyrepåkjørsler.
Støtte fra fylkeskommunen
Det hele begynte som et forprosjekt med støtte fra ordningen Forskningsbasert innovasjon i regionene – FORREGION.
Deretter fikk prosjektet 700 000 kroner fra Regionalt Forskningsfond, en ordning som ble forvaltet av fylkeskommunen før den ble lagt ned i 2024.
Anbefaler nytt system
Seniorforsker Aina Winsvold i Ruralis.
Privat
Samarbeidspartner på forskningssiden har vært seniorforsker Aina Winsvold i Ruralis – Institutt for rural- og regionalforskning.
Nå er prosjektet ferdigstilt, og i sluttrapporten kommer de med flere anbefalte tiltak. Ett av disse er å utvikle et felles system som sender henvendelsene direkte til en nasjonal vaktsentral. Dette kan for eksempel være via et eget telefonnummer eller politiets telefonnummer med eget tastevalg for dyrepåkjørsler. En annen mulighet kan være 113-appen til Norsk Luftambulanse.
– En slik vaktsentral bør ha totaloversikt og tilgang til tilgjengelige ressurser lokalt, blant annet kart og oppdaterte vaktlister for ettersøksjegere, beitelag og veterinærvakter, sier Winsvold.
Fra forskning til løsning
Illustrasjon av hvordan det vil kunne se ut for operatøren på vaktsentralen.
KVsystem
KVsystem ønsker å stå for utviklingen av en slik digital plattform.
– Målet er å gå fra et forskningsprosjekt til en reel løsning som kan tas i bruk nasjonalt, sier daglig leder Lyngstad.
Han håper å kunne gjennomføre en pilot i Innlandet, der et nytt varslingssystem skal testes i praksis sammen med politi, fallviltgrupper, kommuner og Veitrafikksentralen.
På sikt tror han en slik løsning vil kunne utvides til å håndtere flere typer hendelser, som ras, flom og stenging av tunneler. Dette vil i så fall kunne styrke trafikksikkerheten og skape flere arbeidsplasser.
Lyngstad ser heller ikke bort ifra at det kan være aktuelt å åpne opp for et nordisk samarbeid innenfor tematikken. Da kan den fylkeskommunale ordningen Interreg Sverige-Norge i så fall bidra med både å finne en svensk partner og prosjektmidler.