Arbeid på Bjørnstad bru på Biristrand

Det blir vedlikeholdsarbeid på brua fra 4. mars fram til i sommer. I en periode før påske blir den helt stengt.

Enkel bru med rekkverk i tett vegetasjon - Klikk for stort bildeBjørnstad bru på fylkesveg 2538 skal vedlikeholdes. Statens vegvesen

Bjørnstad bru ligger på fylkesveg 2538, det vil si parallellvegen til E6 gjennom Biri. Brua ligger rett sør for kommunegrensa mellom Lillehammer og Gjøvik.

Nødvendig vedlikehold

Bjørnstad bru er fra 1952. Fylkeskommunen skal gjennomføre nødvendig og planlagt vedlikehold av brua.

Arbeidet starter mandag 4. mars og varer ut mai. Den første uka skal entreprenøren rigge seg til med utstyr og stillaser på stedet.

Fra 11. til 15. mars er brua helt stengt på grunn av reparasjonsarbeidet. Etter planen skulle brua ha vært stengt til 22. mars, men arbeidet har gått raskt, og brua kan dermed åpnes for trafikk fra 15. mars klokka 12.

- Mens brua er stengt, skal den jekkes opp og lagrene på brua skal skiftes. Entreprenøren som arbeider for oss har jobbet døgnet rundt for at arbeidet skal gå raskt, slik at brua kan åpnes i god tid før påsketrafikken begynner, sier byggeleder Knut Lomsdalen i Innlandet fylkeskommune.

Ubetjente holdeplasser

Mens brua er stengt, må trafikk mellom Biri sentrum og Vingrom kjøre E6. Det får blant annet betydning for busstrafikken. Innlandstrafikk må legge om rutene sine.

- Holdeplassene mellom Vingrom skole og Biri sentrum blir ikke betjent når brua er stengt. Skoleelevene får likevel skoleskyss. De får nærmere informasjon om dette via skolene de går på, sier rådgiver Mona Engh i Innlandstrafikk.

Linje 102 mellom Gjøvik og Lillehammer blir også berørt av at Bjørnstad bru er stengt mellom 11. og 15. mars. Det blir kun av- og påstigning ved holdeplassene ved Vingrom skole og i Biri sentrum.

Innlandstrafikk legger ut informasjon om ruteendringene i sine kanaler, blant annet på nettsida: www.innlandstrafikk.no/trafikkmeldinger