Åpnet Flisa bru for halv trafikk

Vegdirektoratet har godkjent at brua åpnes for trafikk i én kjøreretning om gangen, under trygge vindforhold.

Hans Otto Benterud og Anne Ingeborg L. Nerstad kunne ønske de første trafikantene velkommen til å kjøre på Flisa bru, etter at den hadde vært stengt i åtte måneder. - Klikk for stort bildeHans Otto Benterud og Anne Ingeborg L. Nerstad kunne ønske de første trafikantene velkommen til å kjøre på Flisa bru, etter at den hadde vært stengt i åtte måneder. Borger Løfsgaard Kojedahl - Vi er svært glade for at bruforbindelsen over Glomma på Flisa nå er gjenopprettet. Det har vært til stor ulempe for folk i Åsnes at brua har vært stengt siden Tretten bru falt ned i august i fjor. Sikkerheten til trafikantene har hele tida veid tyngst, sier fylkesordfører Even A. Hagen.

Mye arbeid ligger bak

- Det er mange som har jobbet hardt for å komme fram til den løsningen som Vegdirektoratet nå har godkjent. Fylkeskommunens egne fagfolk, Statens vegvesen og andre fagmiljøer med kompetanse på bru har samarbeidet tett og kommet fram til en løsning som vi tror vil fungere godt, sier Hagen.  

- Alle spørsmål som har med sikkerhet å gjøre, har blitt grundig vurdert. Ved å halvere trafikkmengden som går på brua til enhver tid, minsker vi belastningen på konstruksjonen. Når vi samtidig følger med på vindstyrken og stenger, hvis vinden blir for sterk, kan vi åpne brua for trafikk i ett kjørefelt, midt på brua, sier enhetsleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad i Innlandet fylkeskommune.

Ulike feil på bruene

Inspeksjoner og kontrollberegninger som Statens vegvesen har gjort av bruer av samme type som Tretten bru, har vist at flere av bruene har svakheter. Disse problemene kan variere fra bru til bru. Flisa bru er særlig utsatt når det blåser sterk vind.

- Vindmåleren registrerer vindstyrken på ulike måter, både i vindkast og over tid. Det har blitt beregnet hva brua kan tåle, og hva som skal til for at vi må stenge. Den vil ikke bli fysisk stengt når vinden blir for sterk, men trafikantene vil se at lysene blinker rødt på begge sider av brua. Da er den stengt for all trafikk, også for utrykningskjøretøy, fotgjengere og syklister, sier Nerstad.  

Montering og testing

Trafikklyset styrer trafikken på Flisa bru. Hvis vindmåleren slår ut, vil både trafikklyset og varsellampene nærmere brua vise rødt. Da er all ferdsel på brua forbudt. - Klikk for stort bildeTrafikklyset styrer trafikken på Flisa bru. Hvis vindmåleren slår ut, vil både trafikklyset og varsellampene nærmere brua vise rødt. Da er all ferdsel på brua forbudt. Borger Løfsgaard Kojedahl Fylkeskommunen fikk godkjenning og aksept for den midlertidige løsningen for å sette trafikk på Flisa bru den 27. april. Da hadde fylkeskommunens entreprenører jobbet i flere dager med å montere vindmåler og trafikklys ved brua og teste utstyr.

Under ett døgn etter at godkjenningen kom, kunne brua åpnes for trafikk den 28. april.

- Vi vet at folk på Flisa er ivrige etter å kunne bruke brua igjen, så snart vi fikk et trygt nok system til å kunne åpne. Derfor har vi gjort oss klare til å kunne åpne, hvis, og så fort, vi fikk godkjenningen fra Vegdirektoratet. Vi og fagkonsulenten har hatt mye kontakt med Vegdirektoratet og svart ut spørsmål og problemstillinger underveis, forteller Nerstad.

Midlertidig løsning

Hva som vil skje med Flisa bru på sikt, er ikke avklart. Hvis den skal åpnes for trafikk i begge kjørefelt samtidig, må noen av knutepunktene i overbygningen forsterkes. Dette er et arbeid som ikke har blitt utført før på bruer av denne typen.

- Vi må avvente den endelige rapporten fra Statens havarikommisjon etter ulykka på Tretten. Vi må også se om konklusjonene som kommisjonen kommer fram til, får konsekvenser for regelverket for bruer, før vi kan finne en permanent løsning, sier Nerstad.

Viktig å følge lyssignalene

Trafikantene må følge godt med på trafikklysene som styrer hvilken kjøreretning som får kjøre over brua.

Det er også svært viktig å respektere at brua er stengt, hvis de røde blinklysene signaliserer dette. Dette kan skje på et øyeblikk, og det vil ikke være mulig å sette ut skilt for å varsle om stengingen.

- Det ville bli for komplisert å bruke bommer og koble dem mot det øvrige utstyret på brua for å markere at brua er stengt. Vi forventer at trafikantene overholder trafikkreglene og respekterer de røde varsellysene, understreker Nerstad.

Ved stengt bru må trafikantene snu ved brua. Fylkeskommunen ber trafikanter om ikke å parkere langs vegen nær brua, fordi dette kan gjøre det vanskelig for biler å få snudd, om brua blir stengt.