800 000 kroner til internasjonalt samarbeid

Fylkesutvalget har vedtatt å videreføre ordningen med tilskudd for å stimulere til internasjonalt samarbeid i Innlandet.

Person som sitter med nettbrett med illustrasjon av en stor hengelås over. - Klikk for stort bildeCybersikkerhet er et av temaområdene som er prioritert i ordningen. Mostphotos For 2023 er det satt av totalt 800 000 kroner til støtteordningen, og midlene skal tildeles fortløpende basert på søknader.

Prioriterer noen temaområder

Ordningen retter seg mot aktører som jobber med tema kultur, utenforskap og inkludering, ungdom og kompetanse, digitalisering, cybersikkerhet og helseteknologi og bioøkonomi, jordhelse og matsikkerhet.

Samtidig er det et mål å jobbe for samarbeid på tvers av geografi og type aktør.

De som kan søke er kommuner, klynger og innovasjonsaktører. Dette gjelder både offentlige og private.

Store muligheter i EU

EUs programordninger og nettverk tilbyr store muligheter innen internasjonalt samarbeid, økonomiske midler, økt eksponering og gjensidig læring. Samtidig kan det være ressurskrevende å opprette tverrfaglige partnerskap, noe som kreves i mange utlysninger.

Denne støtteordningen kan dekke aktiviteter som søknadsskriving, reising og nettverkssamarbeid.

– Ordningen gir aktører større mulighet til å legge tid og innsats inn i arbeidet med å skape internasjonale nettverk, møteplasser, søknader og prosjekter, skriver fylkeskommunedirektør Tron Bamrud i sin vurdering.

Administrasjonen fordeler midlene

Det er avdeling for næring og internasjonalt samarbeid som skal vurdere søknadene og tildele midlene. Fylkesutvalget vil bli orientert om tildelingene.

Saken ble enstemmig vedtatt.

Les sakspapirene PS 32/2023