40 kilometer hukommelse

Fylkesarkivet har nå utvidet med fire nye magasiner og er nå landets største fylkesarkiv.

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen. - Klikk for stort bildeFylkesordfører Even Aleksander Hagen sa at vi sammen må sikre og bevare regionens samfunnsminne i sin tale onsdag. Innlandet fylkesarkiv Onsdag 30. november ble utvidelsen markert i fylkesarkivets lokaler i Fakkelgården på Lillehammer.

Fylkesarkivet har nå plass til hele 40 000 hyllemeter (40 km) med arkiver fra hele Innlandet. Dette gjør Innlandet fylkesarkiv til det største fylkesarkivet i landet.

Plass til arkivene fra Hedmark

Med utvidelsen får fylkesarkivet endelig plass til å ta imot arkivene fra Hedmark fylkeskommune og kommunene Hamar, Ringsaker, Løten og Stange.

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) påpekte at arkivene er samfunnets hukommelse under sin tale onsdag.

Arkiv er de viktigste kildene til forståelse av samfunnet. For innbyggerne betyr dette at vi forvalter innbyggernes historiske røtter og sikrer informasjonen for framtida.
Som institusjon står Innlandet fylkesarkiv på to bein: det er en kulturhistorisk institusjon med oppgaver knyttet til forskning og formidling, men også en del av forvaltningen med alle våre lovpålagte forvaltningsoppgaver inkludert veiledning og rådgivning, sa Hagen. Fire nye magasiner er klare til bruk. - Klikk for stort bildeFire nye magasiner er klare til bruk. Innlandet fylkesarkiv

Om fylkesarkivet

Innlandet fylkesarkiv/Interkommunalt arkiv Opplandene ble etablert etter OL for å ta vare på arkivene fra OL/LOOC, Lillehammer kommune og Oppland fylkeskommune. I 2008 ble fylkesarkivet et interkommunalt arkivsamarbeid og har nå 48 kommuner i samarbeidet.

Kommunene leverer eldre og avslutta arkiver til fylkesarkivet, digitale arkiver, foto og lydarkiver. De har arkiv fra kommuner, fylkeskommuner og noen privatarkiver (lag, foreninger, bedrifter etc).