Viktig milepæl på Ringebu

Den nye jernbaneundergangen på Randklevsvegen er skjøvet på plass under jernbanen.

Mann og kvinne i vernevest og hjelm foran en undergang. Anleggsmaskiner i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeLederen i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven, og ordføreren i Ringebu, Arne Fossmo, kunne konstatere at arbeidet med å heise den store kulverten på plass under jernbanen har gått bra. Kurt W. Vadset/Ringebu kommune

Snart kan fotgjengere og syklister ferdes trygt på egen gang- og sykkelveg under jernbanen på fylkesveg 2532 i Ringebu sentrum.

Kommunen er byggherre

Det er Ringebu kommune som står for bygginga av ny kulvert på fylkesvegen. Innlandet fylkeskommune har bevilget inntil 75 millioner kroner til ny undergang og ombygging av fylkesvegen mellom undergangen og E6.

Planlegginga og bygginga måtte gjennomføres på nøye tilmålt tid, slik at kulverten kunne skyves på plass under den planlagte stansen i togtrafikk på Dovrebanen i perioden 13. - 17. september.

Det kan gå lang tid mellom slike planlagte opphold i trafikken på jernbanen.

Felles interesser

- Det er kjempebra at Ringebu kommune og fylkeskommunen kan samarbeide om et prosjekt som vi begge har interesse av. En bedre løsning for trafikkavviklinga her er gunstig både for fotgjengere, syklister, næringslivet, reiselivet og beredskapen, sier lederen i samferdselsutvalget i Innlandet fylkeskommune, Iselin Vistekleiven (Ap).

Vedtaket i fylkestinget om å gi Ringebu kommune et bidrag på inntil 75 millioner kroner til ny undergang på Randklevsvegen og ombygging av vegen mot sentrum, ble gjort i oktober i fjor.

Kommunen har dermed hatt under et år til å få bygget og gjort kulverten klar til å skyves på plass under den planlagte togstansen.

Effektiv jobbing

Vistekleiven takker Ringebu kommune for å ha tatt på seg ansvaret for å planlegge og gjennomføre byggeprosjektet.

- Kommunen har jobbet effektivt og stått på for å rekke å få gjennomført dette på kort tid. Resultatet er svært bra. Det er spesielt gledelig at barn og unge på vei til og fra skole og fritidsaktiviteter snart får en mer trafikksikker veg å gå på, sier Vistekleiven.

Bygger om vegen

I den neste fasen skal fylkesvegen mellom undergangen og E6 bygges om og få bedre stigningsforhold. Når det er gjennomført, kan undergangen tas i bruk av større kjøretøy.

Frihøyden i den nye undergangen er 4,7 meter, mens den gamle hadde 3,9 meter fri høyde. 

Fylkeskommunen jobber samtidig med å utbedre Randklevsvegen på vestsida av Lågen. Der skal svingen på fylkesveg 2532 inn på Randklev bru bli bedre tilpasset store kjøretøy.

I forbindelse med dette arbeidet må entreprenøren sprenge bort fjell, noe som også må gjøres mens det er togstans på Dovrebanen. Randklev bru blir stengt i noen timer på dagtid mens sprengingsarbeidet pågår.