Vegmerking viktig for sikkerheten

Fylkeskommunen bruker rundt 30 millioner kroner i året på vegmerking.

Lastebil merker veg med trafikk bak seg - Klikk for stort bildeOppmerking av kantlinje på nylagt asfalt på fylkesveg 2362 på Kapp. Kari Hermanrud

Godt synlige linjer og felt på asfalten er viktig for at trafikantene skal ferdes trygt.

Årlig registrering

Dame i verneklær holder et hvitt pulver i hånda foran en anleggsbil - Klikk for stort bildeLederen i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven, ser på pulveret med glassperler som skal gi god refleks i kantlinja på fylkesveg 2362. Kari Hermanrud

Innlandet fylke har ca. 5800 kilometer asfaltert fylkesveg. Fylkeskommunen har tre ansatte som jobber med vegmerking. De kartlegger tilstanden på dette vegnettet hvert år, for å planlegge vedlikeholdet av oppmerkinga.

- For oss i fylkeskommunen handler dette om å satse på hele vegnettet, ikke bare de store prosjektene – fordi trygghet på vegen er like viktig i distriktene som i byene. Vi skal bruke ressursene klokt, og sørge for at folk i Innlandet kommer trygt fram, uansett hvor de bor, sier lederen av samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven (Ap).

Er et fag

Vistekleiven var nylig med fylkeskommunens byggeleder Richard Skjæret og entreprenøren Saferoad på fylkesveg 2362 mellom Kapp og Raufoss for å se hvordan vegmerking foregår.

Mann i verneklær tar på ei hvit, nymalt kantlinje på en nylig asfaltert veg - Klikk for stort bildeFylkeskommunens byggeleder Richard Skjæret konstaterer at den nymalte linja er nesten helt tørr etter noen sekunder. Kari Hermanrud

Det er mye teknologisk utstyr i de tre bilene som kjører sammen, under vegmerking. Samtidig er det mange håndverksmessige sider ved faget, som må læres gjennom trening og erfaring.

- Massen som kommer ut av bilen, har en temperatur på om lag 200 grader. Malinga skal kjølne raskt, slik at den tørker fort. De tre bilene skal holde øye med trafikken samtidig som de merker og må kjøre med riktig avstand. Det er mye å passe på, forteller byggeleder Richard Skjæret.

Glass gir refleks

Fylkeskommunens entreprenør bruker ulike typer maling, avhengig av vegtype og trafikkmengde. Det er små glassperler som sprøytes på, sammen med malinga, som gjør at stripene reflekterer lys.

To menn med hvert sitt måleapparat sjekker ei kantlinje. En kvinne og en mann ser på. - Klikk for stort bildeDet er viktig å sjekke at glassperlene ligger som de skal i den nymalte kantlinja. Fra venstre Iselin Vistekleiven, Richard Skjæret og Robert Hansson og Emil Tandberg fra Saferoad AS. Kari Hermanrud

Jo flere glassperler i malinga, jo bedre blir refleksvirkningen. Perlene skal være av riktig størrelse. Dette blir kontrollert undervegs, både av entreprenøren og fylkeskommunens byggeleder.

- Et nytt lag med maling og glassperler er ca. tre millimeter tykt når det blir lagt. Et reparasjonslag er ca. halvparten så tykt. Ny maling med høyt innhold av glassperler holder i inntil fem år på en veg med middels høy trafikk, sier Skjæret.

Tryggere veger

 - Vegmerking er kanskje ikke det vegarbeidet som får mest oppmerksomhet, men det betyr enormt mye for trafikksikkerheten. Vi vet at rumlefelt og god merking reduserer møteulykker og utforkjøringer og kan varsle om mulige fotgjengere, sier lederen i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven (Ap).

Hun får støtte av fylkeskommunens fagkoordinator for trafikksikkerhet, Arne Skybak.

- God trafikksikkerhet avhenger av et samspill mellom trafikanten, kjøretøyet og vegen. Vegmerkinga bidrar til at trafikantene får riktig informasjon og varsling og kan tilpasse kjøringa si. For eksempel gir varsellinjer og kjørefeltlinjer trafikanten tilleggsinformasjon om sikten, som er viktig for å planlegge en forbikjøring, sier Skybak.

Utålmodige bilister

Kjøretøyene som jobber med oppmerking, er godt merket for at trafikantene skal vite hvordan de skal forholde seg. Det står tydelig på bakerste bil at trafikantene ikke skal krysse den nymalte linja.

- Det er viktig at trafikantene som kommer bak en slik kolonne ikke kjører forbi, uten at de har fått signal om det. Vi har dessverre registrert flere tilfeller med stygge forbikjøringer under arbeidet. De som jobber med oppmerking, følger med på trafikken og vil stoppe opp og slippe bilene forbi, når det er nødvendig, avslutter Skjæret. 

Bakenden av tre lastebiler med skilt om at de utfører vegarbeid og at linja de maler, ikke må krysses. - Klikk for stort bildeTre lastebiler må jobbe sammen når vegen skal merkes. Kari Hermanrud