Tiltak mot møteulykker på flere fylkesveger i Innlandet

I år har deler av fv. 33 i Østre Toten, fv. 34 i Søndre Land og fv. 184 i Ringsaker fått forsterket midtoppmerking.

Følgende fylkesveger i Innlandet har i år fått forsterket midtoppmerking:

  • Fylkesveg 184 fra rundkjøringen ved Olrud og i retning Vienkrysset i Ringsaker kommune.
  • Fylkesveg 33 mellom Skreia og Totenvika kirke i Østre Toten kommune.
  • Fylkesveg 34 mellom Horn og Grime skole i Søndre Land kommune.

- Vi etablerer forsterket midtoppmerking på vel 11 kilometer fylkesveg i år, forteller Arne Skybak som er fagkoordinator for trafikksikkerhet i Innlandet fylkeskommune.

Forsterket midtoppmerking god effekt på trafikksikkerheten

Deler av fylkesveg 184 i Ringsaker er en av vegene i Innlandet som i år har fått forsterket midtoppmerking. - Klikk for stort bildeDeler av fylkesveg 184 i Ringsaker er en av vegene i Innlandet som i år har fått forsterket midtoppmerking. Innlandet fylkeskommune

Ved forsterket midtoppmerking er det frest opp rumlefelt i midten av kjørebanen i tillegg til vanlig gul midtlinje. Dette gjør at kjøretøy vil vibrere om de berører den forsterkete midtoppmerkingen. 

- Erfaring viser at forsterket midtoppmerking har svært god effekt på trafikksikkerheten. Tiltaket reduserer antallet møteulykker med 32 prosent, og effekten er enda større for alvorlige ulykker, fortsetter Skybak. 

Tall fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at forsterket midtoppmerking fører til at møteulykker med drepte eller hardt skadde reduseres med 62 prosent.

Etablert i forbindelse med asfaltering

Den forsterket midtoppmerkingen ble etablert på de tre strekningene i forbindelse med at de ble asfaltert. 

Det koster cirka 70 kroner meteren å etablere forsterket midtoppmerking, og Innlandet fylkeskommune bruker derfor vel 800 000 kroner på etableringen av forsterket midtoppmerking i 2025.

- Vi skulle gjerne etablert forsterket midtoppmerking på samtlige fylkesveger som får ny asfalt, men tiltaket krever at vegbanen er mer enn syv meter bred. Dette effektive tiltaket blir derfor etablert der hvor asfaltbredden er bred nok, sier Arne Skybak avslutningsvis.