Storvegen i Trysil får ny asfalt

Før skolestart får Storgata i Trysil ny asfalt og nye gangfelt. Gata får derfor redusert fremkommelighet i uke 32 og 33.

Strekningen som får ny asfalt er på 1735 meter fra rundkjøringen i Innbygda og til Kvernmo.

Det vil også bli lagt ny asfalt på fylkesveg 26 fra Mosanden sør til innkjøringen til sagbruket nord for avkjøringen til Innbygda. Brua over Trysilelva mellom fylkesveg 26 og rundkjøringen i Innbygda får ny asfalt samtidig.

Nye opphøyde gangfelt

På strekningen som får ny asfalt er det fem opphøyde gangfelt og et annet opphøyd gangfelt som blir erstattet.

- De nye opphøyde gangfeltene og det opphøyde arealet blir bygget som ordinære opphøyde gangfelt uten stein, forteller trafikksikkerhetskoordinator Arne Skybak i Innlandet fylkeskommune.

Skybak forklarer den nye utformingen med at dagens løsning med smågatestein skaper utfordringer for drifttingen av vegen.

Redusert fremkommelighet i uke 32 og 33

Før skolestart får Storvegen i Trysil ny asfalt. Illustrasjonsfoto: Arnfinn Trosterud - Klikk for stort bildeFør skolestart får Storvegen i Trysil ny asfalt. Illustrasjonsfoto: Arnfinn Trosterud Arnfinn Trosterud

Arbeidene starter i uke 32 når eksisterende gangfelt blir fjernet. I uke 33 blir asfalten frest opp på den 1735 meter lange strekningen, og ny asfalt blir lagt.

Arbeidene skal være ferdig til skolestart 19. august.

Arbeidene gjøres om natten og medfører noe støy.  Det blir også noe redusert fremkommelighet for trafikantene i form av trafikkdirigering og omkjøring.

Dialog om ny fartsgrense

Innlandet fylkeskommune vil i nær fremtid ha en dialog med Statens vegvesen om muligheten for å sette ned fartsgrensen i Storvegen til 40 kilometer i timen og skilte noen gangfelt med gangfelt-skilt.

- Vi ønsker å diskutere dette tiltaket som vil bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter, fortsetter Skybak.