Stort engasjement om investeringer på fylkesveger

Den 5. juni var vel 120 mennesker samlet for å gi innspill til hvordan investeringene på fylkesvegene skal være fra 2026.

Leder Iselin Vistekleiven av hovedutvalg for samferdsel ønsket velkommen til arbeidsseminar om nytt handlingsprogram.  - Klikk for stort bildeLeder Iselin Vistekleiven av hovedutvalg for samferdsel ønsket velkommen til arbeidsseminar om nytt handlingsprogram. Innlandet fylkeskommune

Dette skjedde på et arbeidsseminar om nytt handlingsprogram for fylkesveger for perioden 2026-2029. Deltakerne kom fra kommuner, næringsliv og interesseorganisasjoner.

Viktig med dialog, felles forståelse og innspill til profil

Samferdselsutvalget vedtok tidligere i år oppstart av handlingsprogrammet for fylkesveger for perioden 2026 til 2029. I arbeidet med nytt handlingsprogram er medvirkning viktig.

- Hovedutvalget for samferdsel i fylkeskommunen skal etter sommerferien velge profil for nytt handlingsprogram. Et viktig mål med arbeidsseminaret er å få innspill til profil og mål, fortalte Ingrid Rindal Øvsteng i prosjektgruppen som jobber med nytt handlingsprogram.

Det nye handlingsprogrammet er en revidering av handlingsprogrammet fra 2022 til 2025, og til dette handlingsprogrammet kom det inn forslag på over 400 tiltak.

- Foreløpig er det ikke gjort noe med cirka 350 av disse prosjektene, men de vurderes på nytt i arbeidet med det nye handlingsprogrammet. I tillegg kan kommunene spille inn nye prosjekter, forteller Hilde B. Bye, prosjektleder for arbeidet med nytt handlingsprogram.

Innledningene og diskusjonene på arbeidsseminaret onsdag var imidlertid på overordnet nivå og i liten grad knyttet til konkrete prosjekter.

Bruer bygget for en annen tid

Fylkesvegene i Innlandet er viktige for mange og har flere funksjoner.

- Trafikksikkerhet og fremkommelighet er viktig når vi snakker om veger. Veger er viktig for å gjøre det enkelt for næringslivet å få frem varer og tjenester, og det er viktig med gode og trygge pendlerveger mellom kommuner og regioner, sa Merete Myhre Moen, ordfører i Tynset og fylkesleder i Kommunenes Sentralforbund (KS).

Myhre Moen fikk støtte av regiondirektør Jon Kristiansen i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

- Vi må sammen avklare hovedprioriteringene for hele Innlandet og de ulike regionene. 60 prosent av dødsulykkene skjer på fylkesvegene. Innlandet har 2500 kilometer fylkesveg med svært dårlig og 60 prosent av de 1234 fylkesvegbruene er mer enn 50 år gamle og bygd for en standard som handlet om at hest og kjerre kunne krysse brua, sa Kristiansen i sitt innlegg.

Samferdselssjef Aud Margrethe Riseng i Innlandet fylkeskommune snakket også om fylkesvegenes rolle på arbeidsseminaret.

- Det er store behov for tiltak på fylkesvegene i Innlandet, men pengene ruller fort i samferdselssektoren. Derfor er det viktig at tiltak som gjøres treffer godt på behovet, sa Riseng på arbeidsseminaret onsdag.

Samferdselssjefen sa også at god mobilitet er en forutsetning for å delta i samfunnet. Ettersom 60 prosent av befolkningen i Innlandet bor i byer og 1/3 bor med 10 minutters sykkelavstand til sitt sentrum, lurte hun også på hvordan en kan få flere til å gå, sykle eller ta bussen.

Nytt handlingsprogram vedtas høsten 2025

Etter at profil og mål er valgt og innspill fra kommunene foreligger vil fylkeskommunen i løpet av høsten 2024 og vinteren 2025 avklare hvilke investeringstiltak som en planlegger at skal gjennomføres i årene mellom 2026 og 2029.

Handlingsprogrammet for fylkesveger for perioden 2026 til 2029 vil bli lagt ut på høring våren 2025, og skal vedtas høsten 2025.

Til stede på arbeidsseminaret var representanter fra næringslivet. Ann-Kathrin Storhaug Von Rappe fra Lesja bulldozerlag holdt et innlegg om hvordan fylkeskommunene og entreprenørene samarbeider for en effektiv gjennomføring. Hun oppfordret avslutningsvis fylkeskommunen om å få jobbene ut da de er klare og at standarkontraktene som er utviklet blir benyttet.