Stor kostnadsøkning i bussbransjen

Prisene på busskontrakter som fylkeskommunen har fått tilbud på, har økt med 30-50 prosent siden forrige kontraktsperiode.

Buss fra Innlandstrafikk - Klikk for stort bildeKostnadene ved å drive busstransport har økt kraftig i det siste, både i Innlandet og i landet for øvrig. Innlandet fylkeskommune

Det betyr at Innlandstrafikk ikke kan inngå kontrakter med busselskap som har levert tilbud på kjøring i områdene Glåmdalen og Valdres, Land og Gran fra 2026.

Avlyser anbudskonkurranser

Innlandet fylkeskommune har lyst ut kontrakter i disse områdene i år og fått tilbud på busstransport med virkning fra 1. juli 2026. 

I begge kontraktsområdene overstiger tilbudsprisene det fylkeskommunen har satt av til kollektivtransport i perioden 2026 - 2028 i den gjeldende økonomiplanen.

- På bakgrunn av dette kan vi ikke inngå nye kontrakter i Glåmdalen og i Valdres, Land og Gran nå. Dermed ser vi på mulighetene til å få forlenget dagens to kontrakter, slik at de kan gjelde noe lenger enn til 1. juli 2026, sier seksjonssjef Lars Baukhol i Innlandet fylkeskommune.

Ikke merkbart i 2025

Ettersom prisøkningen gjelder fra sommeren 2026, får den ingen direkte innvirkning på Innlandstrafikk sitt rutetilbud i 2025, verken når det gjelder lovpålagt skoleskyss eller andre ruter.

- Skoleskyss har uansett alltid høyeste prioritet. Alle som har rett til transport til og fra skolen, skal få det. I den grad vi må skjære ned på tilbudet om busstransport på grunn av prisøkning, skal det ikke gå ut over skoleskyssen, sier Baukhol.

Flere årsaker

Den store kostnadsveksten skyldes flere forhold. Det har vært en generell kostnadsvekst i samfunnet på alle slags varer og tjenester, som også preger transportbransjen.

Prisene på busstransport har økt kraftig i hele landet, ikke bare i Innlandet.

- Overgang til busser som går på drivstoff som ikke slipper ut klimaskadelige gasser, medfører økte kostnader. I tillegg skal vi møte krav om bedre trafikksikkerhet for sjåførene. Dermed må selskapene bestille helt nye busser til alle rutene de skal kjøre for oss, forklarer Baukhol.

Andre forhold som spiller inn er at de nye kontraktene i større grad åpner for at sjåførene kan få heltidsstillinger, og at ordningen med å inngå kontrakter direkte med små, lokale busselskap, blir videreført.

Må kutte kostnader

Innlandstrafikk vil nå se på hvilke kostnadsreduserende tiltak som kan settes inn, før kontraktene om busstransport i Glåmdalen og Valdres, Land og Gran kan bli lyst ut på nytt.

Fylkestinget vil få en sak om dette til behandling på møtet sitt i februar. Målet er å kunne inngå avtaler med transportører i de to kontraktsområdene før sommerferien.