Skal bygge kulvert på fylkesveg 250

Gammelt stål skal byttes ut med ny betong over Djupå, ca. sju kilometer nord for Dokka.

Skogsterreng med asfaltert veg - Klikk for stort bildeBekken under fylkesveg 250 er ikke lett synlig fra vegen. Google Maps

Arbeidet med å forberede bygginga av betongkulverten startet den 24. juni.

Omkjøringsveg

For at trafikken på fylkesveg 250 mellom Dokka og Lillehammer skal kunne gå omtrent som normalt i anleggsperioden, skal entreprenøren først bygge en midlertidig omkjøringsveg.

Entreprenøren som skal utføre arbeidet for fylkeskommunen, Dokka Entreprenør AS, er i gang med dette, mens arbeidet med selve kulverten starter senere, i august.

Støpes på stedet

- I dag går vannet i bekken i et nedslitt stålrør under vegen. Det skal byttes ut med en kulvert av betong, som skal støpes på stedet. Den kan tåle større vannføring enn dagens løsning, sier byggeleder Hallstein Bjørke Brovold i Innlandet fylkeskommune.

Når bygginga av kulverten starter, blir trafikken satt over på den midlertidige omkjøringsvegen. Den får ett kjørefelt og trafikken blir lysregulert.

Anleggsarbeidet skal være ferdig i løpet av november.