Randklev vegbru på Ringebu forblir stengt

Brua er svært overbelastet etter skadene den fikk under flommen i fjor og kan ikke åpnes før den er reparert.

Gammel stålbru over Lågen på Ringebu - Klikk for stort bildeRandklev fylkesvegbru på Ringebu fikk store skader i flommen under ekstremværet "Hans" i august 2023. Sigurd Fossum

Det betyr at det ikke blir mulig å gå eller sykle på brua i sommer, slik fylkeskommunen hadde håpet.

Vridd konstruksjon

Fagverket, det vil si overbygningen, har vridd seg på grunn av flommen som oppsto under ekstremværet «Hans». Fylkeskommunens fagkonsulent på bruer har beregnet bæreevnen til brua, slik den står nå.

- Beregningene viser at det ikke er trygt å tillate noen form for trafikk på brua, heller ikke av gående og syklende, før den har blitt reparert. Brua er nå fysisk stengt på begge sider av Lågen og vil ikke bli åpnet før den er ferdig reparert i 2025, sier seksjonssjef Arne Fredheim i Innlandet fylkeskommune.

Belaster knutepunkt

Undersøkelsene har vist at brua har forskjøvet seg rundt 30 cm sidevegs og ca. 20 cm vertikalt ved den skadde pilaren. Dette gjør at vekten av brua ikke blir fordelt på alle knutepunktene, slik den skal, på denne typen bru.

- Slik den står nå, er noen av knutepunktene overbelastet. Det er derfor ikke tilrådelig å ha folk på brua. Når den har blitt jekket på plass igjen, vil den få tilbake sin opprinnelige funksjon, sier Fredheim.

Repareres i vinter

Fylkeskommunen jobber med å planlegge reparasjonsarbeidet som skal til for at brua skal kunne tåle normal trafikk igjen. Byggearbeidet er planlagt å starte i november, når vannstanden er lav.

Mye av arbeidet vil foregå i elva, ettersom en av pilarene er sterkt skadet og må støpes på. Alt arbeid i elva må være ferdig til 1. mai på grunn av vårflommen.

Det kan bli nødvendig å reparere noen deler i overbygningen, men dette kan gjøres etter at arbeidet med pilar og fundament er ferdig.