- Politikere må ta tøffe valg

- Vi må prioritere, sa statssekretæren i Samferdselsdepartementet på et seminar om godstransport. 

En mann og to kvinner ved lerret i konferansesal - Klikk for stort bildeFylkesordfører Thomas Breen, statssekretær Cecilie Knibe Kroglund og leder i hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune, Iselin Vistekleiven, var sentrale talere på seminaret om organiseringa av godstransport i framtida. Kari Hermanrud

- På nasjonalt nivå må vi se transportsystemene i et helhetlig perspektiv, sa Cecilie Knibe Kroglund, da hun deltok på et seminar om mer klimavennlig godstransport.

Seminaret ble holdt på Hamar den 19. september. 

- Alle må bidra

Rundt 80 deltakere fra myndigheter, næringsliv og organisasjoner møttes på seminaret, som Innlandet fylkeskommune arrangerte sammen med Klosser Innovasjon.

Møtet ble åpnet av fylkesordfører Thomas Breen (Ap), som var klar i sin tale, om at tida for å tenke nytt og omstille seg er NÅ. 

Han viste til de dramatiske værhendelsene som har skjedd i Innlandet i det siste, og de store konsekvensene dette har fått for transportsystemene og samfunnet. 

- Vi må bruke penger på klimaet, og alle må bidra. De varslede endringene i klima og vær er et faktum. 50 prosent av energien vi bruker kommer fra olje og gass. Dette må vi endre, sa Breen. 

Trenger mer strøm

Seminaret var et ledd i arbeidet med en godsstrategi som fylkestinget i Innlandet etter hvert skal vedta. Målet med den er å legge til rette for at transport av gods i Innlandet skal skje på en mer klimavennlig måte, samtidig som at næringslivet i fylket kan utvikle seg og bli mer konkurransedyktig. 

Lederen i næringsutvalget i Innlandet fylkeskommune, Per Gunnar Sveen (Ap), understreket at politikerne har et stort ansvar for å legge til rette for at vi kan produsere mer strøm, for å klare omstillinga. 

- Innlandet fylkeskommune og nabofylkene i Østlandssamarbeidet jobber mye med å planlegge hvordan vi kan få en god ladestruktur for kjøretøy som går på strøm. Det kan være krevende for lastebileierne å planlegge hva de skal satse på av kjøretøy framover, sa Sveen. 

Satsing på bane 

Sveen deltok i panelsamtale med statssekretær Cecilie Knibe Kroglund, lederen i samferdselsutvalget i Innlandet, Iselin Vistekleiven, og Kai Ove Berg, ordfører i Ringsaker kommune.

Statssekretæren viste til effektene av satsinga på jernbane, som Samferdselsdepartementet legger opp til gjennom Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. 

- Utbygging av Dovrebanen fører til at vi kan kjøre flere og lengre godstog på strekningen Oslo - Trondheim. Vi øker også kapasiteten på Kongsvingerbanen. Gods som fraktes på jernbane bruker bare en fjerdedel av energien det tar å frakte det på vegen, og det blir fraktet på en mer trafikksikker måte, sa Kroglund. 

Ordføreren i Ringsaker, Kai Ove Berg, var også opptatt av trafikksikkerhet. Han påpekte at det ofte skjer ulykker på Mjøsbrua på E6 og på riksveg 4 mellom Gjøvik og Mjøsbrua. 

- Det koster mye for samfunnet når mennesker blir drept eller skadd i trafikken. Ny mjøsbru og ny riksveg 4 er sentrale problemer som må løses, sa Berg. 

Fersk godsanalyse

Tre menn holder et dokument - Klikk for stort bildeFylkesordfører Thomas Breen og prosjektleder for arbeidet med godsstrategien, Lars Kristian Dahl, har fått en rapport om godsstrømmene i Innlandet av Stein Erik Grønland i Multiconsult. Kari Hermanrud

Som et ledd i arbeidet med en godsstrategi har fylkeskommunen engasjert konsulentfirmaet Multiconsult for å analysere hvordan gods blir transportert i Innlandet i dag. De viktigste funnene i analysen ble presentert på seminaret på  Hamar.  

Analysen viser blant annet at godstransport på veg står sterkt i Innlandet. Men mye gods, særlig tømmer, kan overføres på bane i framtida, hvis forholdene blir lagt til rette for det. 

På kort sikt kan det å sette flere nullutslippskjøretøy inn i godstransport på veg gi stor effekt. 

Les rapporten Godsstrømanalyse Innlandet her.

Hensyn til Forsvaret

I panelsamtalen viste utvalgsleder Iselin Vistekleiven til et funn fra analysen, som sier at over 90 prosent av godstransport i Innlandet går på vegen. Det er stort sett  bare litt av tømmeret som går på jernbane. 

- Både fylkeskommunen og næringslivet har en jobb å gjøre, hvis vi skal lykkes med dette. Vi må ha et godt jernbanenett, nok kapasitet på strøm og vegene må være rustet for ekstremvær. Dessuten må vi samarbeide med Forsvaret, som er helt avhengig av jernbanen i en forsvarssituasjon, sa Vistekleiven. 

Vistekleiven etterlyste mer penger til sikring mot flom og ras. Hun viste også til at fylkesvegene er viktige omkjøringsveger for riksvegene, men at de fort kan bli rene trafikkfeller, når de må tåle trafikk de ikke klarer å håndtere.