Øvingsleder Øyvind Barstad forteller om det som skal skje under øvelsen. Geir Hestetræet, Innlandet fylkeskommune, Bård Henriksen, Ø. Toten brannvesen, Bjørner Skogvang, Innlandet fylkeskommune og Svend Åge Holte, Ø. Toten brannvesen hører på.
Kari Hermanrud
Dette øvde ansatte i Østre Toten brannvesen, Sykehuset Innlandets ambulansetjeneste, Innlandet fylkeskommune og Statens vegvesen på den 28. november.
Øvingsrom
Vegtrafikksentralen som Statens vegvesen driver i Oslo, hjelper Innlandet fylkeskommune og de statlige vegeierne med drift av riks- og fylkesveger i Innlandet. Sentralen har kontakt med alle entreprenører som jobber med daglig drift av disse vegene og gir samtidig informasjon til trafikantene, døgnet rundt.
På vegtrafikksentralen er det et øvingsrom med en modell av landskap, veger, kjøretøy og trafikanter, der nødetater og vegeiere kan øve på redning og samhandling.
Ved ulykker eller branner inne i en tunnel, kan det være spesielt krevende å drive med redningsarbeid. Det er få rømningsveger, ved brann blir rommet røykfylt, og hvis strømmen går, blir det veldig mørkt.
Etatenes øyne i tunnelen
I Falkentunnelen er det kameraer som vegtrafikksentralen følger med på. Hvis lys eller annet utstyr i tunnelen ikke fungerer som det skal, blir det fanget opp. Det samme skjer hvis noen kolliderer eller får motorstopp i tunnelen. Vegvesenets overvåkingssystemer fungerer som øyne og ører for redningsetater som rykker ut til en ulykke eller en brann.
- Det er viktig at bilister som får problemer i tunnelen, eller ser at andre trafikanter har fått det, bruker nødtelefonene som i tunnelen. Da får de direkte kontakt med vegtrafikksentralen. Vi kan gi råd til bilistene og varsle nødetatene, hvis det er nødvendig, sa Vegvesenets øvingsleder Øyvind Barstad, i forkant av øvelsen på vegtrafikksentralen.
Det er også brannslokkere flere steder i tunnelen. En alarm går av på vegtrafikksentralen når et slokkeapparat blir løsnet, slik at de som er på vakt kan hjelpe til med kontakt og varsling.
Bilbrann og hengervelt
Her har det begynt å brenne i personbilen. To mennesker står i nærheten av bilen.
Kari Hermanrud
Under øvelsen fikk ansatte i Østre Toten brann og redning øvd seg i å planlegge og gjennomføre utrykning til tunnelen ved to ulike hendelser. Først kjørte en personbil i tunnelveggen og begynte å brenne. I den neste hendelsen veltet hengeren på en lastebil som kunne være lastet med brennbar væske.
Bård Henriksen, Svend Åge Holte og Lars-Harald Bergheim fra brannvesenet satt sammen med Håvar Åsengen i Sykehuset Innlandet på et eget rom. De holdt kontakt med vegtrafikksentralens øvingsleder på samband, for å få informasjon om hva som foregikk i rommet med vegmodellen.
Fylkeskommunens folk som jobber med drift, elektro og beredskap på fylkesvegene fulgte med på kommunikasjonen og kom med innspill.
Viktige spørsmål
De fire fra nødetatene øvde seg på å stille gode spørsmål til øvingslederen via sambandet, for å være best mulig i stand til å redde skadde og slokke brann når de kom fram til tunnelen.
I hvilken retning går røyken? Er brann og redning i Eidsvoll varslet, og kan de hjelpe til? Hvor mange personer kan det være i bilene som står fast i tunnelen?
Måten de brukte informasjonen de fikk på, kunne ha mye å si for forberedelsene til arbeidet på ulykkesstedet.
Nyttig samspill
Vegtrafikksentralen kan informere nødetater og andre som deltar i arbeidet ved ulykker på vegnettet om det operatørene ser på skjermene sine i Oslo. De kan også ha viktig informasjon til nødetatene om framkommeligheten på vegen til ulykkesstedet.
I oppsummeringa etter øvelsen var alle enige om at det å øve på samhandling hadde vært nyttig. Mye kunnskap ble delt, og dette gjorde alle som har en rolle i å håndtere kritiske situasjoner i Falkentunnelen bedre i stand til å gjøre dette, mente deltakerne.