Ønsker nasjonal satsing på fylkesvegbruer

- Mange av Innlandet sine 1264 fylkesvegbruer begynner å få skikkelig juling. Etterslepet på bruene bekymrer meg veldig.

Seniorrådgiver Erlend Myking (f.v), fylkesordfører Thomas Breen, hovedutvalgsleder Iselin Vistekleiven og samferdselssjef Aud M. Riseng deltok torsdag kveld på høring i Stortinget om NTP. - Klikk for stort bildeSeniorrådgiver Erlend Myking (f.v), fylkesordfører Thomas Breen, hovedutvalgsleder Iselin Vistekleiven og samferdselssjef Aud M. Riseng deltok torsdag kveld på høring i Stortinget om NTP. Innlandet fylkeskommune

Dette sa fylkesordfører Thomas Breen i Innlandet da han deltok på høringen av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. 

Foreslo nasjonalt bruprogram

Med bakgrunnen i bekymringen om etterslepet på bruene, foreslo Breen et nasjonalt bruprogram a la det Norge hadde på tunnel og ras. Han mente dette ville adressere godsflyen på de viktigste fylkesvegene både i Innlandet og på tvers av fylkesgrenser.

- Vi rår ikke med dette alene, og hvis alle fylkene skal gjøre dette hver for seg henter vi ikke ut effekter, forklarte Breen. 

Nær 100 milliarder i etterslep på fylkesvegene

Fylkesveger var også tema på høringen i Stortinget torsdag kveld. En kartlegging gjennomført av fylkeskommunene i 2023 viste et vedlikeholdsetterslep på 85 til 95 milliarder kroner for samtlige fylkesveger. Etterslepet i Innlandet er på 7-8 milliarder kroner. 

Regjeringen foreslår i NTP en økning på en milliard kroner per år til fylkesvegene. 

- Dette er for svakt og vil føre til at etterslepet på fylkesvegene fortsetter å øke. Vi mener derfor den samlede økningen til fylkesveger bør være på minst tre milliarder kroner, sa Breen under høringen. 

Breen begrunnet også økningen med at det er større risiko for å bli drept eller hardt skadd på fylkesvegene enn riksvegene i Norge, og at økte bevilgninger til fylkesvegene vil redusere forskjellen. 

To tog i timen til Lillehammer

Breen fortalte på høringen at styrkingen av Dovrebanen er bra for Innlandet, men at styrkingen også er veldig bra for hele Norge. 

- Innlandet er et transittfylke for gods og det at en nå løfter kapasiteten og får 40 prosent gods over på bane er bra for trafikksikkerheten på vegene, utdypet Breen. 

Thomas Breen oppfordret også til å bygge et krysningsspor på Dovrebanen nord for Moelv fordi det vil muliggjøre halvtimesavganger til Lillehammer. 

- Da hadde man egentlig løst intercitypakka til Lillehammer slik det en gang var planlagt uten å bygge dobbeltspor til Lillehammer, fortsatte Breen i stortingshøringen. 

Breen forutsatte også at staten setter av tilstrekkelig midler til elektrifiseringen av Røros- og Solørbanen. 

Sammenhengende utbygging av riksveg 4

Thomas Breen hadde på vegne av Innlandet fylkeskommune flere innspill til riksvegsatsinger. 

- Det er for så vidt fint at E16 Fagernes – Hande er nevnt, men vi skulle gjerne flyttet den inn i planleggingsfasen igjen. Det er et stort og alvorlig problem ved Fagernes. Kanskje vi kunne ta utbyggingen litt bitvis. Det hadde vi sett på som en stor fordel, innledet han riksvegomtalen. 

En annen riksveg som fikk oppmerksomhet i høringen var riksveg 4. 

- En burde adressert den utfordringen som er i ferd med å inntreffe i Oslo og det godset som skal ut i Europa særlig fra Raufoss. En burde satt seg ned og sett på hva som er alternativ rute til Trondheimsvegen i Oslo. En burde også løst opp til Mjøsbrua, fortalte fylkesordfører Breen.

Penger til mer miljøvennlige reiser i Mjøsbyen

De 11 kommunene ved Mjøsa som er med i Mjøsbyen har vedtatt en felles areal- og transportstrategi og inngått en forpliktende samarbeidsavtale. Samtlige parter har også vedtatt et nullvekstmål om at fremtidig vekst i trafikken skal skje med sykkel, gange og kollektiv. Mjøsbyen er i gang med å utarbeide en virkemiddelpakke for hvordan partene skal nå nullvekstmålet. 

- Dette gjør at Mjøsbyen tilfredsstiller vilkårene til tilskuddsordningen for klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet. Mjøsbysamarbeidet bør derfor inkluderes i tilskuddsordningen, oppfordret Breen under høringen. 

Stortinget vedtar NTP før sommeren

Regjeringens forslag til NTP ligger til grunn for høringen som foregår på Stortinget 11. og 12. april. 

Fra Innlandet fylkeskommune deltok Breen sammen med Iselin Vistekleiven, leder av hovedutvalg for samferdsel, samferdselssjef Aud M. Riseng og seniorrådgiver Erlend Myking. Transport- og kommunikasjonskomitteen vil avgi sin innstilling før Stortinget endelig vedtar NTP før sommeren.