Ny del av fv. 33 Strandgata er rustet opp

Gjøvik kommune og fylkeskommunen samarbeider godt om graveprosjektene i Gjøvik sentrum.

To blide damer i ei bygate på Gjøvik. - Klikk for stort bildeLeder av Innlandet fylkeskommunes samferdselsutvalg, Iselin Vistekleiven (til venstre) og ordfører i Gjøvik, Anne Bjertnæs, er glad for at Strandgata har blitt penere og har fått et tydeligere ferdselsmønster. FOTO: Alexander Rostad

Nå har en 475 meter lang strekning blitt rustet opp for 46 millioner kroner. Det blir bedre å gå og sykle i gata, og beboerne i området får sikrere vannforsyning.

Takk til naboene

Strekningen mellom krysset med Niels Ødegaards gate og krysset med Østre og Vestre Totenveg ble bygget helt om i 2023.

Gata ble åpnet for normal trafikk i slutten av oktober i fjor, mens beplantning og den siste asfalteringa ble utført i mai og juni i år.

Den 17. juni 2024 inviterte kommunen og fylkeskommunen beboerne i boligblokkene nærmest gata på kaffe og kake for å markere at en ny strekning er ferdig.

Blid dame med kake i hånda og to menn i gule arbeidsklær som serverer. - Klikk for stort bildeIngrid Drogseth er en av de fornøyde beboerne som fikk servert kaffe og kringle av Ole Einar Fossen og Vidar Øfstaas i Innlandet fylkeskommune. Alexander Rostad/Gjøvik kommune

- Vi vil takke beboerne langs gata for at de har vært tålmodige og holdt ut med anleggsarbeidet, med støy og omlegginger av trafikken, sa leder i Innlandet fylkeskommunes hovedutvalg for samferdsel, Iselin Vistekleiven (Ap), da hun holdt tale for beboerne.

Viktig for Gjøvik by

Ordfører i Gjøvik kommune, Anne Bjertnæs (H), er også glad for at Strandgata, som har en gjennomsnittstrafikk på rundt 10 000 biler i døgnet, har blitt modernisert, både over og under bakken.

På strekningen som er ferdig nå, har fotgjengerne fått nytt og bredere fortau, syklistene har fått egne sykkelfelt, og lyktestolpene har blitt byttet ut.

Gjøvik satser mye på å skifte ut gamle vann- og avløpssystemer i kommunen. I bykjernen er mange av rørene svært gamle. Dette kan ramme både vannforsyningen til innbyggerne og håndteringen av kloakk og overflatevann.

Samarbeid lønner seg

Bjertnæs og Vistekleiven er glad for at kommunen og fylkeskommunen samarbeider så godt om graveprosjektene i Gjøvik. Ved å gjennomføre flere typer gravearbeid i en felles kontrakt, sparer etatene beboere og trafikanter for flere perioder med graving og omkjøringsveger.

- Når vi er samkjørt, slipper vi å ødelegge det den andre nettopp er ferdig med. Dette er bra med tanke på forbruket av byggematerialer og for miljøet, sier Vistekleiven.

Videre i 2025

Samarbeidet fortsetter med ombygging videre opp Vestre Totenveg til rundkjøringa ved Kaspergården på Kirkeby neste år. Denne strekningen er ca. 550 meter lang.

Gjøvik kommune skal lede byggearbeidet, ettersom arbeidet med vann- og avløpssystemer utgjør hovedtyngden av prosjektet som starter i 2025.

Fylkeskommunen har satt av nærmere ni millioner kroner til nytt og bredere fortau og nye gatelys på denne strekningen.

Gruppe mennesker i samtale, med kaffekopper og kaker - Klikk for stort bildeDet bor mange i blokkene langs strekningen som nå har blitt bygget ut. De fleste mente anleggsarbeidet hadde gått greit. Alexander Rostad/Gjøvik kommune