Møte om bedre trafikkflyt på Valdresflye

Målet er å unngå trafikkaos på fylkesveg 51 i påsken. Offentlige og private aktører ser på flere tiltak.

Gruppe mennesker rundt et møtebord på et hotell. - Klikk for stort bildeOver 30 personer deltok på møtet om bedre trafikkavvikling på Valdresflye. Innlandet fylkeskommune

Over 30 representanter fra fylkeskommunen, kommunene Øystre Slidre og Vågå, Politiet, Statens vegvesen, transportbransjen og reiselivet møttes på Beitostølen den 19. august.

Temaet var hva som kan gjøres for bedre trafikkløsninger på Valdresflye i sesongtoppene.

En naturperle

Lederen i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, Iselin Vistekleiven (Ap), er glad for at så mange møtte opp for å drøfte løsninger for sikrere trafikkavvikling på Valdresflye, i god tid før påsken 2026.

- Det er bra at alle som har en rolle i dette, samarbeider. Valdresflye er en naturperle som skaffer inntekter til næringslivet i området, sa Vistekleiven.

- Turisttrafikken har økt etter at vegen ble nasjonal turistveg. Nå må vi kartlegge utfordringene dette fører med seg, og planlegge tiltak som gjør det forutsigbart å være tilreisende på Valdresflye, sa ordfører i Øystre Slidre, Bjarne Budal, som åpnet møtet.

Forkjørsveg

Fylkeskommunens byggeleder for driftskontrakten som gjelder for fylkesveg 51 i Valdres, Håvard Ødegård, fortalte om hvilke utfordringer den økte trafikken på Valdresflye i påsken fører med seg.

- I gjennomsnitt kjører 850 biler på fylkesveg 51 over Valdresflye. På Langfredag i år var det rundt 4000 der. Fordi fylkesveg 51 er forkjørsveg, er det underforstått at det ikke er lov å parkere langs vegen, dermed kan vi ikke skilte at parkering er forbudt. Og det er kun Politiet som kan håndheve regelverket, forklarte Ødegård.

Mangler forståelse

Feilparkering fører til at vegen blir blokkert, slik at verken utrykningskjøretøy, brøytebil, bergingsbil eller vanlige trafikanter kommer fram. Dette kan gå ut over liv og helse.

- Folk har en tendens til å parkere der de ønsker å legge ut på tur, framfor der det finnes tilrettelagte parkeringsplasser. Vi opplever at en del trafikanter ikke forstår hvor viktig det er å parkere lovlig, og at det å ferdes i vinterfjellet kan by på spesielle utfordringer, sa Ødegård.

Helårsproblem

Representantene fra Politiet kunne fortelle om liknende erfaringer. Det er vanlig at folk som feilparkerer, viser liten forståelse, om de får reaksjoner fra Politiet.

Det er viktig å komme tidlig i gang med trafikkdirigering, hvis en skal hindre kaos, var Politiets konklusjon.

Ordfører i Vågå, Harald Sve Bjørndal, understreket at trafikksituasjonen også kan være utfordrende om sommeren.

- Valdresflye har blitt et viktig reisemål, hele året. Området blir markedsført av Nasjonale turistveger, som har lagt til rette med mange fine stoppunkt langs ruta. Dette krever oppfølgingstiltak, blant annet med tanke på parkering, sa Bjørndal.

Må kunne reise kollektivt

Transportselskapet JVB AS kjørte buss til utfartsområdet på Valdresflye i påsken, og satte opp flere avganger raskt, da det viste seg å bli så stor utfart som det ble i år. Problemet var at bussene heller ikke kom fram, når trafikken sto på grunn av feilparkering.

- Beitostølen er en turistdestinasjon i verdensklasse. Transportløsningene må være tilpasset turistenes behov. Mange reiser kollektivt til Beitostølen og forventer at logistikken er god, også på reisen videre, sa Christian Hedløv Engh, som representerte selskapet.  

Engh understreket at transportsituasjonen må være mer forutsigbar for busselskap som skal tilby transport til og fra Valdresflye. Det er viktig å være bedre forberedt neste påske. Bussene må gå relativt ofte, for at folk skal føle at tilbudet er godt nok. Det er vanskelig å vite nøyaktig når en er ferdig med en fjelltur, og dermed vanskelig å forholde seg til bussavganger, hvis det er langt mellom avgangene.

Flere tiltak vurderes

Iselin Vistekleiven så for seg flere muligheter for å bedre trafikksituasjonen på Valdresflye i perioder med store utfart, da hun oppsummerte møtet.

- Vi må se på skilting, snuplasser, informasjon til trafikantene, både digital og papirbasert, trafikkdirigering, bedre tilrettelegging for kollektivtransport og en plan for hvordan vi skal bruke parkeringsområdene, sa Vistekleiven.

Hun ønsket også at kommunene på begge sider av Valdresflye, Øystre Slidre og Vågå, tar en aktiv rolle i å vurdere fylkesveg 51 som beredskapsveg, sammen med fylkeskommunen.