Lager ny handlingsplan for kollektivtransport

Fylkeskommunen skal planlegge hvordan busstilbudet blir i perioden 2027 - 2030. Mer fleksible reisemåter skal også vurderes.

buss står på holdeplass, mens en syklist sykler forbi i sykkelfeltet.  - Klikk for stort bildeRutebussene er kjernen i transporttilbudet som fylkeskommunen har ansvaret for. innlandstrafikk

Planen skal beskrive flere nivåer på kollektivtilbudet, avhengig av hvor mye penger fylkeskommunen kan sette av til kollektivtransport i neste fireårsperiode. 

Økonomisk krise

Samtlige fylkeskommuner i Norge sliter med å kunne tilby innbyggerne sine tjenester innen kollektivtransport, som er like gode som eller bedre enn i dag. Dette skyldes at prisene på kontrakter med buss- og ferjeselskap har økt kraftig de siste årene. Statens bevilgninger til fylkeskommunene har ikke økt like mye. 

På møtet sitt i oktober vedtok fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel en bekymringsmelding med bakgrunn i den økonomiske krisen som kollektivtrafikken står i. 

Prisveksten må følges opp med økte bevilgninger allerede i statsbudsjettet for 2026, heter det i vedtaket. 

Les mer om den økonomiske krisen i kollektivtransporten i sak PS 19/2025 i samferdselsutvalget den 15. oktober 2025 her.

Mest skoleskyss

Mellom 75 og 80 prosent av pengene Innlandet fylkeskommune har satt av til kollektivtransport i år, går til skoleskyss. 

I 2024 hadde fylkeskommunen et budsjett på vel 1,24 milliarder kroner til kollektivtransporttjenester. Av dette gikk over 950 millioner til skoleskyss med buss og drosje, mens rundt 290 millioner gikk til reiser for passasjerer som betalte en del av reisa si selv. 

- Til tross for at Innlandet er det eneste fylket i Norge som ikke får ekstra penger til kollektivtrafikk i form av byvekstavtaler eller statlige belønningsmidler, er vi blant de fylkene som driver mest effektivt, når det kommer til transporttjenester, sa utvalgsleder Iselin Vistekleiven (Ap), på møtet i utvalget den 12. november.

Tilbud på flere nivåer

Prisene på busskontraktene som Innlandet fylkeskommune har lyst ut på anbud i fjor og i år, har økt med mellom 24 og 46 prosent. Denne utviklinga gjør det vanskelig å opprettholde dagens rutetilbud, og enda vanskeligere å utvide tjenestetilbudet. 

Handlingsplanen som blir laget nå, skal vedtas av fylkestinget høsten 2026. Den vil beskrive hvordan rutetilbudet blir under ulike økonomiske forutsetninger. 

Hva må vi kutte, hvis vi ikke får mer penger til kollektivtransport? Hva kan vi tilby mer av, om vi skulle få mer penger?

Må samarbeide

Flere av samferdselsutvalgets medlemmer pekte på at det er viktig å samarbeide med andre aktører, for å få mest mulig ut av pengene, og et så godt tilbud som mulig, i hele fylket.

- Hvordan kan vi involvere de som leverer transporttjenester til oss, på best mulig måte? Jeg tror bransjen sitter på mye viktig kunnskap, sa Iselin Vistekleiven.

- Det er viktig å legge til rette for medvirkning og ha en åpen prosess i samarbeid med kommuner, leverandører og andre, sa Mats Ellingsen (H).

Nye transportformer

I et samfunn i endring, med stadig flere oppgaver som skal utføres lokalt, og trolig mindre penger å ta av enn før, ser fylkeskommunen på flere tilbud enn rutebusser. 

Vi blir flere eldre, og kommunene legger opp til at de skal bo hjemme så lenge som mulig. Samtidig er det færre unge som tar førerkort, byene har ikke plass til mer trafikk og vi skal kutte utslipp av klimaskadelige gasser.

For å sikre at flest mulig kan reise dit de trenger, uten egen personbil, skal handlingsplanen se på mer fleksible transportløsninger enn rutebuss. Systemet med bestillingstransport og ordninger for organisert samkjøring i personbil skal vurderes og konkretiseres i planen.

Fylkeskommunen har deltatt i et pilotprosjekt med samkjøring i Trysil og Engerdal og vil sette i gang fire nye pilotprosjekt i 2026. Samkjøring vil si at privatpersoner som skal samme veg, reiser sammen, mot at sjåføren får et vederlag. Ordningen administreres med en app på telefonen. 

Beredskap må inn

På møtet den 12.11. brukte samferdselsutvalget mye tid på å snakke om sivil transportberedskap og hvordan dette temaet bør innarbeides i handlingsplanen for kollektivtransport.

Fylkeskommunen er pålagt å ha en plan for transportberedskap i forbindelse med naturkatastrofer, krig eller andre samfunnskritiske hendelser. 

- Samferdselsdepartementet er i gang med å kartlegge hvilke ressurser som finnes innenfor dette feltet. Statsforvalteren i Innlandet har ansvaret for å koordinere arbeidet her, men vi må forberede oss, sa Vistekleiven. 

Les sakspapirene om ny handlingsplan for kollektivtransport i sak PS 28/2025 her.